ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Datorskärm av dual type  (läst 1514 gånger)

2017-09-13, 17:45
läst 1514 gånger

Utloggad Ejnar Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 20:05
    • Visa profil
    • Ejnar Ekström
Undrar vad som skulle kunna vara optimalt för släktforskningsarbete vid datorn, en stor skärm med t ex två program uppe och visade på den delade skärmen samtidigt. Med stor skärm menar jag över 30" och har i nuläget 'bara' 27" - i sig bra att jobba med. Men jag tänker på när jag växlar mellan två program eller tre, Det vore ju rationellt om de andra programmet redan vore redo på skärmen...
Tacksam för alla tips. Jag är 83 så de förklarar nog min fråga.

2017-09-14, 08:33
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Själv har jag två skärmar.
På den ena har man då exempelvis Disgen/Min Släkt el.dyl.
På den andra Arkiv Digital el.dyl.
De flesta datorer har fler utgångar för bildskärmar.
Och när jag bytte dator för några år sen skaffade jag ytterligare en skärm.
Eller rättare sagt det var en kampanj så det ingick en skärm, så jag hade plötsligt två.
Och detta är något jag aldrig ångrat.

2017-09-14, 09:07
Svar #2

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Jag köpte en begagnad skärm som jag kopplade till min bärbar dator. Jätte bra med två skärmar. I min smak hellre det än en stor.

Agneta

2017-09-16, 20:39
Svar #3

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:15
    • Visa profil
Håller med föregående kommentarer. Om din dator har bildskärmskort som stödjer flera skärmar så är det det bästa och billigaste valet. Själv kör jag med två 24 tummar som är likadana. Men inget problem när jag bytte ut en äldre som gick sönder och tillfälligt satte dit en lite mindre skärm.

27" ger en yta på ca 18dm2

Det är ju diagonalen som är tummåttet och en 24" har strax under 16 dm2, och med två skärmar har du då ca 32dm2 yta! Med en 30" så får du strax undder 22 dm2.

Det blir alltså mycket dyrare med en större skärm än att behålla den du har och köpa en till lika stor, kanske samma fabrikat o s v, och t o m begagnad!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna