ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelseort i vigselattest USA  (läst 1569 gånger)

2017-09-18, 17:34
läst 1569 gånger

Utloggad Per-Olov Gunnar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:26
    • Visa profil
Hej!

Har en ana via DNA i USA där vi försöker reda ut släktskapet. En avgörande detalj är var brudgummen i bif. skärmklipp kan tänkas vara född.
Han har uppgett (eller rättare sagt den som skrev attesten) födelseorten till "Singehapin Sweden". Jag ville först tro att det KUNDE stå Lingehapin vilkte skulle kunna vara Linköping (i trakterna av min släkt), men jämför man med andra begynnelsebokstäver kan jag inte få det till annat än att det står ett "S" som första bokstav.
Någon som kan föreställa sig ett dialektalt uttal som en amerikan tolkat till "Singehapin"? All hjälp och idéer tas tacksamt emot!

Mvh

/P-O. G.

2017-09-19, 19:29
Svar #1

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil

Hej Per-Olov!


Är Du säker på att han var född i Sverige?
Om Du tittar på bruden så heter hon Rebecca Smithburg och är född i "Christiania" dvs Oslo, men det står Sweden. Det kan vara samma skrivfel på mannen!


Du hittar henne och hennes föräldrar på FamilySearch i US Census 1880 enl
https://www.familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3AAndrew~%20%2Bsurname%3Asmithburg~


Hennes far Andrew Smithburg (född feb 1836) verkar ha emigrerat 1864 tillsammans med föräldrar och syskon.


Vad heter brudgummen? Frederik(?)  Johnsson?
Vet Du när han emigrerade? Då kan man förhoppningsvis följa honom bakåt!


M v h


Per

2017-09-20, 00:58
Svar #2

Utloggad Per-Olov Gunnar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:26
    • Visa profil
Hej!

Stort tack för svar!
Men Christiania kan också betyda Kristianstad, och det är mer troligt då släkten kommer från Västra Vram i Skåne.
Fader till Rebecca (som egentligen döptes till "Bengta") var Anders Person (och hennes moder Kerstin Persdotter), men verkade ha tagit namnet Andrew Smithburgh, då han emigrerade till USA. Släktskapet till Rebecca känns ganska klart och dokumenterat, men det som återstår är "Andrew Frederick Johnson" som kom till USA vid ett annat tillfälle och från en annan ort i Sverige. Han är väldigt intressant för mig, då jag tror att det finns en koppling till min släkt där. Rebecca och Andrew Johnson fick en dotter vid namn Emma Ella Johnsson, som i sin tur fick en dotter vid namn Emma Lucille Roark, som i sin tur är mor till min DNA-träff. Allt jag vet är att han enl. de källor som finns är att han föddes 1863-08-01 i "Singehapin" och dog 1937-01-03. Jag har tyvärr inga uppgifter om när han emigrerade eller anlände till USA, men det blir väl ett jobb att försöka hitta det. Bengta kom till USA 1868-10-27, då hon bara var 4 år gammal. Så relationen till Andrew Johnson som hon senare gifte sig med behöver inte hänga ihop med att de kom från samma område. Vissa uppgifter tyder på att han kom från Stockholmstrakten, Gottröra är ett ortsnamn som dykt upp, men jag vet inte relevansen i det.
Men igen, tack för ditt svar och dina infallsvinklar, efterforskningen går vidare...

2017-09-20, 19:29
Svar #3

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil

Hej!


Bifogar hela vigsellicensen för AF Johnsson, om Du inte har sett den!


Jag tittade på Anders Fredrik  Jonsson *18630804 i Gottröra (C), men han avled som spädbarn 18630905 se Gottröra CI:7 (1861-1867) Bild 680 / sid 59 pos 7, så han kan det inte vara!


M v h
Per




2017-09-20, 21:19
Svar #4

Utloggad Per-Olov Gunnar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:26
    • Visa profil
Hej igen.
Jag har vigsellicensen, det var den jag postade ett utdrag från, men tack ändå!
Och jag har också konstaterat samma som du gjort ang. den Anders Fredrik som finns i födelseböckerna, han blev bara någon månad gammal.
Det som är lite intressant ändå är om man tittar på Gottröra (AB) CI:7 (1861-1867) Bild 160 / sid 11,
så står det längst upp "Födelsebok för Gottröra, Församling Semming???. Optimist som man är skulle det kunna vara det som blev "Singehapin". Så jag ska kolla runt lite mer i födelseböckerna och se om det finns någon mer person som passar in.
Ett långt skott är ju att någon av hans bröder "tog" hans identitet, jag vet inte om något personbevis eller liknande krävdes på Ellis Island, eller om man bara kunde dra till med något.
Men tack ändå för dina tips!

Mvh

/P-O.

2017-09-20, 22:21
Svar #5

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil

Hej igen!


Det står "Seminghundra Prosteri" dvs den äldre beteckningen för Kontrakt!




M v h


Per

2017-09-20, 22:23
Svar #6

Utloggad Per-Olov Gunnar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:26
    • Visa profil
Ahhh, Tusen tack! Tänkte det var lite väl optimistiskt av mig... ::)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna