ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Markulla ? hur gammalt ? vem vilka bodde där  (läst 1369 gånger)

2017-09-19, 18:54
läst 1369 gånger

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
Tänkte höra om det är någon mer som har forskat om det gamla 1700-tals torpet Markulla.
Det stod på mina föräldrars tomt och var då mest ett skal, det flyttades sen till Törnevalla av en man som
hette Wall om jag inte minns fel. Det revs nog i början på 1960-talet tror jag.
Jag har försökt leta lite i rullorna och mest hittat folk bosatta under 1800-tal till tidigt 1900-tal
men vad jag har hört och också själv förstått är att det borde ha bott folk där åtminstone en del av 1700-talet

Någon som har tips ? Jag själv är uppväxt på gården karlsro alldeles bredvid och vi nyttjade nog mestadels
Markulla som hönshus då
 
Med vänlig hälsning Sven-Erik Johansson

2017-09-19, 19:05
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10392
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:36
    • Visa profil
    • Gensvaret

2017-09-19, 19:27
Svar #2

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil

2017-09-22, 17:07
Svar #3

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
1700-talstorpet Markulla ( om det nu är ett 1700-talstorp eller knekttorp ) eller kanske ryttartorp , vilket också kan vara sannolikt plockades ner av Erik Wall i början på 60-talet när jag bara var en liten grabb, och sattes sen upp på hans dåvarande tomt i Törnevalla ( sista huset på vä sida efter Linghems silo ) Det renoverades grundligt som den noggranne man han var och finns ännu till beskådan där.

Jag har själv varit inne och sett det några gånger, man förvånas över hur otroligt trångt och hur lågt i tak folk bodde för

I den enda s.k enrummaren kunde det under långa tider ha bott 2 familjer[Man blir lite nostalgisk när man tänker tillbaka, dels hur svenska allmogen bodde, dels att man har haft ett stycke svensk kulturhistoria bokstavligen inpå knuten.  Med vänlig hälsning Sven-Erik J

2017-09-23, 09:54
Svar #4

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Du menar väl Markulla i Östra Harg? (kollade i SOFIs register).
Markulla hette först Karlbo / Karlebo. Det namnet finns första gången i Ö. Harg AI:4, från 1810, och bebos då av en familj på fyra personer och en piga. Torpet låg på häradsallmänningen under Torps rushåll men var inte soldattorp eller ryttartorp.
I AI:9, upprättad 1836, byter torpet namn till Marekulla, med ägaren herr von Stapelmohr på Torp. Brukare är dock en torparfamilj, nu tre personer. 1853 bodde sex personer i torpet, och 1876 fyra stycken. Torpet var bebott till 1934, det året är alla strukna och avflyttade därifrån. Siste brukaren verkar ha varit Karl August Johansson, f 1872 ohh Anna Matilda f 1877. De hade två barn, Dagmar Sofia och Anna Linnéa.
Hälsn
Leif Olofsson

2017-09-23, 12:57
Svar #5

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
Det är helt riktigt, Men jag vet bara om namnet Markulla sen jag var liten.

Det jag har forskat fram är ung. de uppgifter du har, förrutom att jag trodde att det var en hel del äldre än ca 1810 beroende på torpets utformning dess tak och att det i många stycken påminde om en 1700-talsbyggnad.

Min far ägde huset Karlsro i Östra Harg ( som f.ö står kvar idag ) från ca 1953-1969. låg bara ca 50 m ifrån.
Markulla som då mestadels var ett skal, monterades ner flyttades och renoverades och såg sen ut som det borde ha gjort när det var nybyggt.

Det fanns på den tiden en del s.k ryttartorp och jag har sökt i rullorna även efter det men tyvärr inte kunnat hitta något. Jag har inte tillgång till någon databas och har därför lite svårare att samla uppg.
kanske någon annan har uppg om om Markulla eller Karlbo.

hälsn.Sven-Erik Johansson

2023-10-28, 16:55
Svar #6

Utloggad Sören Lindhe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-10-28, 16:55
    • Visa profil
Markulla finns beskrivet på Rystad Östra hargs hembygdsförenings hemsida: https://www.rystadostraharg.se/beskrivningar/gardar/ostra-harg/markulla-under-torp-i-ostra-skrukeby/

Är det det markerade torpet på satellitbilden som du menar är där torpet står nu?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna