ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var kom han ifrån  (läst 1150 gånger)

2017-09-19, 22:54
läst 1150 gånger

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
Min anfader Jöns Pehrson som jag inte har påträffat någonstans i någon annan intilliggande socken
borde rimligen ( eller kanske ) ha dött i Horn med tanke på att hans dotter gifter sig där 1803.
Hans fru bor 1808 i kjelleberg Horn,hans fru Chierstin Andersdotter f 1729 i Locknevi tror jag mig ha lite koll
på, men var kom Jöns ifrån eg, kanske han t o m kom från Horn, han var f 1742 och bor i Djursdala 1775-
1779 därefter södra vi, efter 1782 är det blankt.
Någon som vet något?? har även kontaktat ÖGF.

Med vänlig hälsning Sven-Erik Johansson

2017-09-20, 23:52
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Jöns Persson dog 1787 23/9 i Histret, Ålhults ägor, Södra Vi sn; där avled samma år 18/6 även dottern Maria, född 1770/71. Förutom sonen Per, född 1774 10/10 i Älö, Södra Vi sn (moderns patronymikon felaktigt angivet som Nilsdotter), hade han barnen Stina, född 1776 30/10, och Erik, född 1779 15/1, båda i Lingnäset, Marstads ägor, Djursdala sn. Erik avled 1780 10/8 i Hällerum, Norra Fågelhems ägor, Södra Vi sn; på samma ställe föddes 1782 16/5 ytterligare en son, som fick namnet Carl Erik, som sedermera var torpare i Östorp, Horns sn, och i Göstorpet, Hycklinge sn, där han avled 1839 16/5.

Hustrun, Kerstin Andersdotter, anges i hfl i Horn A I:1, s. 254, vara född i Laholm 1729. Åtminstone födelseåret kan ifrågasättas, eftersom hon fick barn så sent som 1782, men noteras kan att hennes ålder i födelseboken faktiskt anges vara 51 år (Södra Vi C:3, s. 255).

Efter en del sökande har jag kommit fram till att Jöns och Kerstin gifte sig 1770 9/3 i Korsberga sn, där de båda tjänade hos familjen Stålhammar på Salshult. Se Korsberga A I:3, s. 332, där de båda finns noterade tvärs över förhörsspalterna: "Mannen Jöns från ÖsterGötland wist attest född 1744, Hust Kierstin Andersdotter 1740". Det sistnämnda födelseåret, som hon förmodligen haft i attesten när hon kom till Korsberga, är rimligare. Och det finns inget som säger att hennes härstamning från Halland skulle vara misstagen.

Dottern Maria föddes 1771 15/2 i Hammarsdal, Salshults ägor, Korsberga sn.

(Utan PLF hade det inte varit görligt att så snabbt hitta vigseln och äldsta dotterns födelse.)

2017-09-21, 18:27
Svar #2

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
Tack för den utomordentliga redogörelsen Bo.

Jag har själv lyckats hitta denne Jöns och hans dotter i Histret södra vi ( eller Hästbäcken ) och att de tragiskt
gick bort båda samma år, jag kunde bara inte se att detta var samma familj jag sökte efter ( ingenting verkade
stämma) nu vet jag ju att efter alla år av sökande i registren brukar magkänslan spela in, här trodde jag nämligen till en början att jag hade fått tag på rätt familj men ångrade mig sedan.

Att de båda, Jöns och Kierstin  kom från Korsberga visste jag inte, dessutom har jag hittat ett grenadjärtorp i
Hycklinge sn som hette Laholm och trodde ett tag att det var det som menades med Laholm.
Men Laholm i Halland kan alltså vara en tänkbar ort kierstin kom ifrån.
Vad Jöns beträffar så kan han nu äntligen spåras till Korsberga sn
( Måste tyvärr erkänna att jag inte på rak arm kan säga att jag vet exakt var det ligger )

Tack än en gång Bo för hjälpen, jag är innerligt tacksam

Sven-Erik Johansson

2017-09-21, 20:33
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Jöns Persson kom inte osannolikt från Horn eller grannskapet därav - som kan noteras av anteckningen i Korsberga var han ju åtminstone östgöte. Ätten Stålhammar och Salshult är ju inte obekanta; Korsberga ligger en dryg mil söder om Vetlanda.

2017-09-21, 22:50
Svar #4

Utloggad sven-erik johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 18:15
    • Visa profil
Intressant med korsberga, men han var alltså troligtvis östgöte eller ???
Hur kommer sig ditt intresse av Jöns, finns han möjligen i din släkt ?

Ang. Korsberga fann jag det lite märkligt att de kom så långt ifrån...det var väl inte SÅ vanligt på den tiden
att man reste lång väg om man inte hade någon kontakt i grannskapet.

Ja jag har hittat korsberga.Det finns ett i Västergötland och ett i Jönköpings län. men det är väl det
i Jönköpings län som menas

Med vänlig hälsning Sven-Erik Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna