ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varifrån kom drängen Johannes Persson ?  (läst 662 gånger)

2017-09-20, 12:52
läst 662 gånger

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:11
    • Visa profil
Hej!
Sitter och tragglar igenom min mans anor från bla Horred och har fastnat på varifrån drängen Johannes Persson kom från. Han var född 1805 14/9 i Vasse, Horred av föräldrarna Per Jönsson o Britta Larsdotter,  Per tjänande dräng på en annan gård i Horred och Britta inhyses i Vasse. 1815 dör Per Jönsson och Britta är då inhyses i Vasse soldattorp, en anteckning vid henne under till "Seglora" men kan inte finna henne i utflytt.längd. Sonen Johannes finns inte med henne.
Johannes gifter sig 1840 5/7 Öxnevalla med pigan i Håås Anna Eriksdotter och Johannes var då dräng i Aplagård Östra. Kom från Håås och innan från Sjöby skattegård i Horred.
I Horred AI:10, 1834-37, sidan 88, Horred storegård finns Johannes Persson som dräng men kan för mitt liv inte begripa varifrån han kom, kan inte tyda vad det står?

Tacksam för alla tips

Med vänlig hälsning Carin Andersson, Horred

2017-09-20, 13:27
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej!
Det står 'grannen' och Johannes finns också i Horred Storgård, AI:10 sid 89

2017-09-20, 15:05
Svar #2

Utloggad Carin Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 460
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 21:11
    • Visa profil
Hej och tack för svar!

Måste skratta åt mig, så dum jag känner mig!" Grannen"!  Hade jag aldrig listat ut.....

Tack än en gång!

Med vänlig hälsning Carin Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna