ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta barn fött 1942  (läst 1371 gånger)

2017-09-21, 15:27
läst 1371 gånger

Utloggad Lena Sandahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2017-09-22, 12:55
    • Visa profil
Hej! Jag har hittat en hittills okänd son till min far som enligt olika skriftliga källor ska vara född 1942 i Karlskrona. Det är allt jag vet, moderns namn är okänt, för barnet föddes u ä, pappa var gift med en annan kvinna  i ett annat län. Det finns inga noteringar i församlingsböckerna. Jag har varit i kontakt med Karlskronas kommunarkiv för att försöka hitta barnavårdsmannaakten, dock utan resultat. Jag gissar därför att modern bodde någon annanstans, att de bara träffades i Karlskrona (pappa låg i flottan där 1941 så ort och tid kan mycket väl stämma). Till saken hör också att sonen inte fanns upptagen bland dödsbodelägarna när pappa avled 1995. Detta trots att han ska ha varit försörjningspliktig och därmed måste ha erkänt faderskapet. Hur ska jag hitta den försvunne sonen?

2017-09-21, 15:56
Svar #1

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 20:52
    • Visa profil
Klurigt
Men prova att ringa skattemyndigheten se om dem kan söka på man Karlskrona född 42.
Det bör inte vara så många kan man tycka då sökningen begränsas
Värt man vet ju aldrig
Bert-Ola
Estlandssvensk Estnisk.

2017-09-21, 16:09
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10472
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:41
    • Visa profil
    • Gensvaret
Kan du precisera vilka de olika skriftliga källorna är? Var påstås det att barnet ska vara fött i Karlskrona 1942?

2017-09-22, 10:13
Svar #3

Utloggad Lena Sandahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2017-09-22, 12:55
    • Visa profil
Den första källan är en skilsmässodokument där min far själv har angivit att han har försörjningsplikt för ett barn fött 1942. Det dokumentet är från 1956. Den andra skriftliga källan är en ansökan om socialhjälp, där min fars dåvarande fru har nämnt att det finns försörjningsplikt för ytterligare två barn utöver de inom äktenskapet. Där nämns att ett av dessa barn är från Karlskrona. Detta dokument är från 1952. Jag har också gått igenom dopboken för Karlskrona länslasarett för 1942 och noterat alla pojkar som fötts utanför äktenskapet det året. Sedan har jag jämfört uppgifterna med folkräkningen år 1950 och sållat bort de barn där mödrarna kort efter barnets födelse gift sig, för då har jag antagit att brudgummen också varit barnets far. Kvar blev drygt 20 barn. Dessa barn bad jag Karlskrona kommunarkiv kolla upp i barnavårdsmannaakterna, men det blev tyvärr inte napp på något av dem. Därför misstänker jag att modern egentligen inte bodde i Karlskrona, hon kanske bara jobbade där. Ett tips jag fick var att kolla de andra församlingarna i Blekinge, vilket jag tänkte göra. Jag bläddrade igenom Jämjö sockens församlingsböcker, för där fanns det noteringar för vem fadern var för oäkta barn, men tyvärr hade jag ingen tur där. De andra socknarna har dessvärre inga digitaliserade böcker 1942, varken dopböcker eller församlingsutdragen. Det lär bli väldigt kostsamt om jag ska be Riksarkivet att forska åt mig och jag har tyvärr ingen möjlighet att göra det själv på plats. Nu har jag lite brist på ideér hur jag ska kunna hitta honom. Jag fick ett hugskott om att det kanske borde funnits något faderskapsmål i Karlskrona Tingsrätt, men det verkar inte som om den typen av mål togs upp där. I alla fall har jag inte hittat det i NAD.

2017-09-22, 10:44
Svar #4

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10472
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:41
    • Visa profil
    • Gensvaret
Tack för den utförliga redogörelsen. Det finns SCB-utdrag ur födelseböckerna också för de andra församlingarna hos SVAR och AD, men problemet med icke digitaliserade församlingsböcker är förstås svårare att komma runt.

Vad jag förstår har du redan förvissat dig om att det inte finns något faderskapserkännande noterat invid din fars namn i församlingsböckerna. Gäller det även eventuella senare noteringar på andra sidan sekretessgränsen, t.ex. på 1950-talet?

För säkerhets skull kan du också göra en annan sökning. Om din pappa skulle vara omnämnd redan i födelsenotisen, borde du få träff på honom i Ancestrys födelseregister (gratis) (1859-1943), där man även kan söka på föräldrarnas namn:
http://search.ancestry.se/search/db.aspx?dbid=2262

Om det rör sig om ett senare erkännande lär han dock inte finnas med i registret, som bygger på SCB-utdragen ur födelseböckerna.

Ett eventuellt faderskapsmål lär ha hanterats av Karlskrona rådhusrätt, om det nu var i Karlskrona ärendet hamnade.

2017-09-22, 12:55
Svar #5

Utloggad Lena Sandahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2017-09-22, 12:55
    • Visa profil
Yes!!!! Tack Åke för tipset om Ancestry, där dök han upp på första raden! Det lustiga är att jag faktiskt hade honom på listan över tänkbara barn som jag kollade med kommunen, men mammans namn hade jag läst fel, så antagligen har de inte hittat henne. Tusen Tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna