ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigsel mellan Rosenkrantz och Gyldenstierne  (läst 1592 gånger)

2017-09-24, 21:12
läst 1592 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag vet inte var jag skall ställa denna fråga om två danska adelspersoner som då levde i Danmark men på ett område som nu är en del av Sverige.

Holger Axelsen Rosenkrantz gifte sig med Lene Mogensdatter Gyldenstierne i Landskrona i Skåne i Sverige den 3 juli 1614. Är det känt varför de gifte sig i Landskrona? Det verkar litet konstigt då båda hade tydligen sina rötter på annan ort. Är det känt var i Ladskrona som äktenskapet ingicks? Jag antar dock att i Citadellet i Landskrona.


2017-09-25, 12:07
Svar #1

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej Ralf!

Frågan är vad hennes fader, Mogens Henriksen Gyldenstierne, sysslade med omkring 1614? Länsherre vid den aktuella tiden var Tage Ottesen Thott som några år senare gifter in sig i Gyldenstierne-släkten. Kan Mogens haft en tjänst strax under Tage Thott vilket då föranleder vistelse i Landskrona och att det är därför dottern finns i staden?

Hennes moder, Hedvig Ebbesdatter Ulfeldt, hade avlidit sex år tidigare 1608, men frågan är om hon haft närmare släktingar som tjänat i Landskrona under den aktuella tiden?

Holger Axelsen Rosenkrantz är 1614-1617 lensmand på Roskildegård och har innan dess fört ett värvat regemente i Kalmarkriget. Det är först 1617 han kommer till Halmstads slott och 1618 kommer första kända barnet. Det förefaller vara Lene Mogensdatter Gyldenstierne som har kopplingen till Landskrona.

/Paul

2017-09-27, 17:09
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Lene Mogensdatter Gyldenstierne var inte dotter av Mogens Henriksen Gyldenstierne. I stället var hon dotter av Mogens Gyldenstierne och Hedvig Ebbesdatter Ulfeldt. Mogens Henriksen Gyldenstierne var farfar till Lene Mogensdatter Gyldenstierne.

Mogens Gyldenstierne var en gammal man vid tidpunkten för vigseln i Landskrona i Skåne i Sverige den 3 juli 1614. Han dog några år senare inte långt från Landskrona. Mogens Gyldenstierne avled nämligen på herrgården Bjersgård i Norra Åsbo herred i Skåne i Sverige år 1621. Han blev ungefär 73 år gammal. Jag skulle på sätt tänka mig att Mogens Gyldenstierne inte sysslade med mycket mer än var jordägare på Bjersgård och Fulltofta år 1614. Båda föräldrarnas släkter är verksamma i Skåne. På så sätt är det egentligen inte besynnerligt om äktenskapet äger rum i Landskrona och Skåne.

Är det känt var i Landskrona som äktenskapet ägde rum mellan Lene Mogensdatter Gyldenstierne och Holger Axelsen Rosenkrantz? Jag är om en vecka på väg till Landskrona.

2017-09-27, 19:10
Svar #3

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Ja, du har rätt fadern ska vara Mogens Mogensen Gyldenstierne. Jag har läst på fel rad i källan.

Frågan kvarstår dock vad hennes fader, Mogens Mogensen Gyldenstierne, sysslade med omkring 1614? Länsherre vid den aktuella tiden var Tage Ottesen Thott som några år senare gifter in sig i Gyldenstierne-släkten. Kan Mogens haft en tjänst strax under Tage Thott vilket då föranleder vistelse i Landskrona och att det är därför dottern finns i staden?

En annan koppling mellan Landskrona och Gyldenstierne är att Lenes syster Tale Mogensdatter Gyldenstierne vigs med sin man Knud Grubbe i staden den 22 augusti 1621.

/Paul




2017-09-27, 19:33
Svar #4

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Nu föreslog jag i förra posten vad jag antar att är troligast för vad fadern Mogens Gyldenstierne gjorde vid tiden för äktenskapet. Det är dock endast en hypotes men i den höga åldern vid den tiden är det troligast att han var verksam på sina ägor och inte i någon tjänst. Vid den tiden har han vad jag har sett inte varit i någon tjänst. Om någon har fler källor om honom på den tiden så skulle det vara bra. I stället tror jag på en annan koppling till Landskrona. Det här gör ditt omnämnande om systern Tale Mogensdatter Gyldenstierne vigsel.

Tale Mogensdatter Gyldenstierne vigs med Knud Grubbe i Landskrona kirke i Skåne i Sverige den 22 augusti 1621. Det här omnämnandet av en kyrka i staden gör mig mer osäker på var Lene Mogensdatter Gyldenstierne och Holger Axelsen Rosenkrantz egentligen gifte sig. Först tänkte jag på Citadellet men nu vet jag inte.

Är det känt i några bevarade källor var vigseln ägde rum?

Ralf

2017-09-27, 19:42
Svar #5

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Under den svenska tiden inrättades så småningom en garnisonsförsamling i Landskrona, men det är tveksamt om någon sådan funnits under dansk tid. Den permanenta militära bemanningen synes ha varit sparsam (innan svenskarna satte artillerikompanier och Tyska Livregementet till fots som permanenta garnisonsregementen i staden under 1680-talet).

Det är mycket troligt att vigslarna skett i denna kyrka: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sancti_Johannis_Baptistae_kyrka

En som kan veta mer om vad Mogens Gyldenstierne sysslat med under den aktuella tiden kan vara mannen i denna artikel:

https://www.hd.se/2015-12-10/han-har-forskat-i-bjersgards-unika-historia

/Paul

2017-09-27, 20:01
Svar #6

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Skånska trängkårens församling var identisk med Landskrona garnisonsförsamling från 1897 till 1907. Den Skånska trängkårens församling finns inte längre. Den upphörde den 1 maj 1927. För ytterligare information se här på svenska Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nska_tr%C3%A4ngk%C3%A5rens_f%C3%B6rsamling

Vad får dig att tänka att vigslarna skedde i den kyrkan och inte på Citadellet? Den där kyrkans plats skulle jag kunna besöka då jag är i Landskrona. Jag kommer till staden på onsdag 4 oktober 2017 och reser vidare på fredag 6 oktober 2017.

Den där boken är jag intresserad av. Den verkar vara givande med så mycket information om den danska uradliga och högadliga släkten Gyldenstierne. Vet du hur jag kommer i kontakt med honom? Jag är själv historiker.

2017-09-27, 20:19
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Nu läste jag att Sancti Johannis Baptistae kyrka var ingen liten kyrka utan störst i Skåne efter Lunds domkyrka. Då kan det här vara mycket möjligt platsen för vigslarna. Nu är dock frågan att varför tänkte du att vigslarna var här i stället för på Citadellet?

2017-09-27, 20:41
Svar #8

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Det är ju flera omständigheter som har betydelse. Kan man inte på något sätt knyta varken make eller maka till Landskrona Citadell, så är frågan varför personerna överhuvudtaget ska ha med citadellet att göra?

Skulle man å andra sidan kunna knyta dem till citadellet t.ex. att någons (kvinnans) släkting tjänstgjorde där vid den aktuella tiden, så uppstår ändå frågan varför ett par skulle låta sig vigas på citadellet hellre än i Sancti Johannis Baptistae som var en av de större kyrkorna i länet?

Slutligen, så länge det inte går att fastslå existensen av en församling eller ens tjänstgörande präst på citadellet den aktuella tiden, så vet vi i vart fall att det fanns en i Sancti Johannis Baptistae kyrka.

Frågan är var den ursprungliga uppgiften till vigseln den 3 juli 1614 kommer från?

/Paul

2017-09-27, 21:09
Svar #9

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Min uppgift om vigseln i Landskrona i Skåne i Sverige den 3 juli 1614 kommer från Danmarks Adels Aarbog. Varifrån deras uppgift kommer i från vet jag dessvärre inte!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna