ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Floda (W) F:6 Nr 22 1801 Nämndeman Per Ersson  (läst 413 gånger)

2017-09-25, 19:42
läst 413 gånger

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Hej
Behöver hjälp med att läsa texten i Floda F:6 nr 22 1801 Per Ersson
Jag har lite svårt att läsa men jag har läst följande (rätt el.fel):

På denna dagens morgonstund

Nämndemannen i livstiden ärliga och välförståndiga Per Ersson i Björbo, född hit till världen i juni månad 1721, av ärliga och kristerliga föräldrar, fadern Erik Persson, modern Brita Ersdotter, renatus informatus.
På sitt 28 år ingick han uti kristerligt äktenskap med sin nu i sorgen efterlämnadehustru Brita Ersdotter i Björbo, med vilken han i bästa sämja och kärlek sammanlevat, något över 52 år och blev av Gud välsignad med 9 barn, 6 söner och 3 döttrar, av vilka 2 söner och 2 döttrar än här lever ?????????????
Nämndeman har han varit i 24 år ??????????? hans levnad har i övrigt varit Gudfruktigt stilla och fridsamt ???? flit och arbetsamhet ??????????????? .... söndagsmorgon den 29 mars när han levat här i världen 80 år 2 na månader när.

Tacksam för hjälp med det jag inte lyckats tyda
Hälsningar
Per H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna