ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kommer från?  (läst 1516 gånger)

2017-10-01, 17:22
läst 1516 gånger

Utloggad Ingemar Simonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-02-19, 17:02
    • Visa profil
Vid vigslar och flytt mellan socknar samt i övrigt i Hfl står det att personen kommer från en viss socken och/alternativt gård. Vad avses? Är det personens födelseplats eller senaste vistelseort eller annat?

2017-10-01, 18:54
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
I en husförhörslängd anges personens namn + födelsedatum + födelseort. I en vigselnotis anges personernas senaste vistelseort, men långt tillbaka i tiden, 1700-1800-talet, kan denna ort också utgöra födelseorten. Vigsel sker/skedde för det mesta i brudens födelseförsamling.


Med vänlig hälsning Lars-Åke Johansson
Lars-Åke Johansson

2017-10-01, 23:06
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Snarare brudens hemförsamling.
F ö anges ibland istället/även var brudparet kommer att bo.
Ulf Berggren

2017-10-02, 09:06
Svar #3

Utloggad Ingemar Simonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-02-19, 17:02
    • Visa profil
Tack för svar. Jag tolkar det som att det inte fanns någon standard som prästerna följde. Problemen för mig har uppstått före Hfl's tid, d.v.s. från mitten av 1700-talet och bakåt. Jag har noterat att många "trädskapare" okritiskt tar noteringarna om brudparens hemvist, var ifrån de kommer, som bevis för att de kommer från en viss gård alt viss socken. På så vis tror de sig kunna hitta föräldrarna och därefter byggs kedjor bakåt o tid som inte kan verifieras.

2017-10-02, 23:40
Svar #4

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Min släktforskning för 1700-talet visar att många personer föddes, levde hela sitt liv och avled i en och samma församling. Man flyttade aldrig. En dräng fann en piga i granngården och gifte sig med henne.


De flesta födelseböcker börjar omkring år 1700 eller  en bit in på 1700-talet, så det tar helt stopp för att finna fler generationer i tidigare led. Dessa tidiga födelseböcker kan vara väldigt knapphändigt förda, vilket kan leda till felaktiga slutsatser i släktforskningen.
Jag brukar avsluta min släktforskning för denna gren i släktträdet här.
Lars-Åke Johansson

2017-10-03, 10:09
Svar #5

Utloggad Ingemar Simonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-02-19, 17:02
    • Visa profil

Tack för svar. Då har jag fått stöd för mina misstankar. Jag gör som du, det är sällan det går att verifiera uppgifter tidigare än 1700-talet.
Med vänlig hälsning
Ingemar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna