ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berättelser om Erkheikki  (läst 1410 gånger)

2001-03-27, 12:32
läst 1410 gånger

Christina Storhag

Söker litet info om Erkheikki sn. Var är den belägen, folkmängd samt övrigt om sn.
Mvh
Christina Storhag

2001-03-27, 16:28
Svar #1

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Erkheikki namnet betyder att en Henrik Eriksson, var bosatt där. Är en by inom Pajala kommun, max 5 mil väster om Pajala centrum,och troligen inom Junosuando församling. Tidigare med säkerhet i Pajala församling. Byn tillsammans med Juhonpieti räknas som tvillingbyar. De två byarnas första befolkning kan man söka tillbaka till 1600-talet, då tillhörde byn Pajala by.  
Befolkningen idag vet jag inget om, men troligen har de ingen bensinmack och högst en butik. Andra personer kan nog svara bättre på hur det ser ut i dag.
 
Mvh  
Kjell

2001-03-27, 22:36
Svar #2

Christina Storhag

Hej Kjell!
Tack skall du ha för informationen - det var intressant att läsa. Jag har stött på namnet i min släktforskning.
 
Mvh
Christina

2001-03-27, 22:37
Svar #3

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Christina!
En liten rättelse. Erkheikki ligger inom Pajala församling. Via Pajala kommuns hemsida kan du hitta information om bl a befolkningen.
Mvh
Gunvor

2001-03-28, 19:37
Svar #4

Christina Storhag

Tack Gunvor, jag skall titta litet på Pajala kns hemsida.
Mvh
Christina

2005-03-10, 22:18
Svar #5

Utloggad Anna Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 14:37
    • Visa profil
Jag besökte Erkheikki förra sommaren och fick då berättat för mig av dem vi bodde hos (född och uppväxt i nämnda by) att namnet kom från de två grundarna va byn Erki (Erik på svenska) och Heikki. Men jag kan givetvis vara felunderrättad. Det är en otroligt vackert belägen plats i närheten av torneälv. Idag bor där mycket äldre då de yngre har flyttat, men några har dock klamrat sig fast.

2005-03-11, 12:40
Svar #6

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Namnet Erkheikki syftar utan något som helst tvivel på Henrik Eriksson Erkki, som rimligtvis kallades Erkin Heikki, eller i kortform Erkheikki. Han var 1671-99 husbonde på det nybygge som är grunden till Erkheikki by. Byn anlades före 1600-talets mitt av hans far Erik Eriksson Niva (omnämnd 1651-69).  
 
Som tillnamn användes det från 1700-talets början av hans söner Erik och Mickel, husbönder på varsin halva av gården. Ungefär från samma tid bör namnet Erkheikki som beteckning på gården härstamma.
 
mvh
 
Erik Kuoksu

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna