ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Letar bilder på några olika personer Från Gallsäter- Skog- Kramfors- Ångermanland  (läst 2173 gånger)

2017-10-10, 21:21
läst 2173 gånger

Utloggad Marie Axelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-10-10, 21:21
    • Visa profil
Hej
Helt ny på släktforskning och går en kurs just nu.
Jag forskar på min mammas Farmor och Farfar
Farfar Hemmansägare Per Johan Nyberg Född  14/7 1880 Ullångers församling.
Gift  första gången med Kristina Norman F 1874-09-17 Gallsäter
Änkeman sedan 19221017

Per Johan gifte sig sedan med min mammas Farmor Margareta Gradin  1888-07-28 ( f Östman) 1923( lite svårt att utläsa datum)

Gården i Gallsäter finns kvar och jag har pratat med flera Barnbarn till Per Johan Nyberg och Margareta  ( den äldsta 90 år idag)
Men vi saknar bilder!

Jag ska skriva brev till de barnbarn som finns kvar i livet idag för att försöka få fram lite bilder, men det kan ju finnas fotografier ute i stugorna .
Är det hembygdsföreningen jag ska kontakta?
Finns någon rubrik i forumet där man kan efterlysa om någon har några bilder i byrålådan där mina släktingar kan råka finnas med?
På vilka fler ställen kan jag leta?
 :)
Tack på förhand
Bifogat är den enda bild jag har på Mammas Farfar samt en bild ur dödboken när han gick bort. TBC tolkar jag det som.


2017-10-10, 22:55
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!


Vad det gäller hembygdsgårdar har jag den erfarenheten, att de kan ha skänkta album bland samlingarna, men ingen intresserar sig för dem. Man får vara på dem, och be att de lägger in korten i Nättidningen Rötters Porträttfynd. Har man tur kan det finnas någon, som är intresserad av de gamla korten och delar med sig, så andra kan se korten på nätet.


Vad det gäller släktingar, så har du ju nyss börjat att forska, men då du har kommit en bit så blir du säkert intresserad av att ta reda på dina nutida släktingar. Så har jag gjort och letat fram adresser till dem och skrivit brev. För mig har det fungerat bäst, då jag på det sättet inte tränger mig på, utan vill de inte svara, så behöver de inte det. Sedan kan de svara via e-post om de vill kontakta dig.


Om man är med i Facebook, så kan det finnas grupper, som fokuserar på gamla bilder från en viss ort/socken.. Jag har gått med i Anundsjö gamla bilder. I den socken var min mamma född och min pappa uppväxt i. Så där har jag delat med mig av egna bilder.


Jag hoppas du har kollat i Nättidningen Rötters Porträttfynd. Där kan du söka på namn t ex Gradin och få fram foton eller på Landskap, ort, fotograf. Du hittar Porträttfynd under Faktabanken längst upp i övre menyraden.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna