ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Heliga Trefaldighet Kristianstad - när flyttade Svea Frideborg Nilsson t Stockholm  (läst 967 gånger)

2017-10-15, 11:59
läst 967 gånger

Gunnel Hansson

Min farfar gifte om sig 15 nov 1952 med en Svea Frideborg Nilsson, f 20 jan 1902 som var oäkta dotter till Anna Nilsson.

Svea var Pingstvän och bodde med sin mor i fastighet 208 (a, b, eller c) i kvarteret David Nyberg (5, 6 eller 7) till minst 1938 (se bifogad utdrag ur församlingsregistret). Där nämns ingenting om någon flyttning men tyvärr så finns inga bilder 1938 framåt i Riksarkivet.

Har nu gått igenom alla utflyttningslängder från 1938 till 1953 och Svea finns inte med. Har även kollat vigselregistret för Heliga Trefaldighet och där finns ingenting heller.

Vad jag har hört är att de träffade varandra i Stockholm. Min farfar, Hans Teodor Hansson var vid Frälsningsarméns Skyddshem på Kolargatan i Stockholm vilket är Engelbrekts församling. Där hittar jag inte någon vigsel vilket betyder att Svea måste varit bosatt i annan församling.

Om det är någon som kan hjälpa till att hitta Sveas utflytt från Kristianstad så kan jag leta vidare eftersom jag då vet vilken församling i Stockholm som hon flyttade till. På så sätt kan jag förhoppningsvis hitta vigseln i kyrkoböckerna osv osv. Har försökt kolla var en pingstkyrka eller mission var i Stockholm på den tiden men inte lyckats med detta heller.

2017-10-15, 12:39
Svar #1

Utloggad Mats Wallin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 08:15
    • Visa profil

Svea Frideborg flyttar från Trolle-Ljungby till Nacka 1950


AD / Trolle-Ljungby B:8 (1941-1979) Bild 430 / sid 35
Varje gång jag står inför uppgiften att hålla tal känner jag mig som Karl XII i slaget vid Lützen. Jag hör inte riktigt dit.

2017-10-15, 12:50
Svar #2

Gunnel Hansson


2017-10-15, 12:52
Svar #3

Utloggad Mats Wallin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 08:15
    • Visa profil

Inflyttad till Trolle-Ljungby från Engelbrekt, Stockholm 1949
Årsnr. 28
AD / Trolle-Ljungby B:7 (1938-1977) Bild 240 / sid 34
Varje gång jag står inför uppgiften att hålla tal känner jag mig som Karl XII i slaget vid Lützen. Jag hör inte riktigt dit.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna