ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fältjägare  (läst 2037 gånger)

2002-07-03, 12:24
läst 2037 gånger

Towa Olsen

Hej !
 
Är det någon av er som kan nåt om Fältjägare ?
Jag ar letat som en tosing i div. böcker för att få reda på nåt mer.
 
Jag har fått fram att det fanns fältjägare på min mors sida av släkten.
Både mm mf, mm mm f och mm mm ff var fältjägare.
Mm mf låg vid rote nr 70.
Men vad sysslade en fältjägare med ? Vad är en fältjägare ?
Var kan jag hitta mer information ?
 
Tacksam för allt Ni kan bidra med !
Hälsningar
Towa

2002-07-03, 13:37
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Fältjägare är helt enkelt en annan benämning på soldat. Rote 70 är alltså den soldatrote som din anfader var anställd på och som bekostades av ett antal bönder i byn.

2002-07-03, 19:24
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Fältjägare har t.o.m en egen rubrik, se vidare på Anbytarforum: Yrken: Yrken F-I: Fältjägare.

2002-07-04, 07:04
Svar #3

Hans Wikström

Towa
Västerbottens Regemente ombildades 1829 till Västerbottens Fältjägarregemente, dvs specialutbildat för strid i ödemarksterräng. Detta delades 1841 i Norrbottens Fältjägarecorps och Västerbottens Fältjägarecorps, vilka båda blev vanliga regementen 1892.
Troligen är Fältjägare bara den vedertagna benämningen på soldater från dessa enheter åren 1829-1892.

2003-12-03, 20:57
Svar #4

Marit Lidfeldt

Jag har två frågor om soldater:
 
1. Vad gjorde en Guardis soldat? Jag förmodar att han tillhörde Piteå kompani, Västerbottens regemente. I vilken rulla/vilket arkiv hittar jag honom? Hans bror var soldat Pufferdt vid Piteå kompani. Bådas namn som soldater finns i en bouppteckning från 1789. Kan Pufferdt måntro vara rotesoldat 100 (99) Puffert i Öjebyn, eller räknades inte rotesoldaterna som soldater vid Piteå kompani?
 
2. Vad fjorde en besökare? Gäller en Piteborgare (kanske tidigare soldat)i slutet av 1700-talet
 
Med vänlig hälsning
Marit

2003-12-04, 07:27
Svar #5

Hans Wikström

Guardis vet jag inte betydelsen av, men det låter som vakt ?
Soldaten på rote 100 i Öjebyn ingick i Piteå kompani under Västerbottens regemente.
Kenneth Mossberg uppger att namnet var Pussert från 1757.
 
Besökare är en tulltjänsteman.

2003-12-04, 09:22
Svar #6

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
En gardessoldat är en soldat vid ett livregemente, t.ex. Svea Livgarde, och är alltså en värvad och inte en indelt soldat.
 
På Hans Högmans hemsida om militärhistoria kan man läsa mer om livregementen. Där borde du kunna se vilka livregementen som existerade under den aktuella perioden och därifrån sluta dig till vilket regemente din soldat hörde.
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

2003-12-04, 19:11
Svar #7

Marit Lidfeldt

Tack Hans Wikström och Lars-Erik Gustavsson för era värdefulla svar! Kenneth Mossberg har fel. Generalmönstringsrullan har 100 Öjebyn Puffert.
Mvh Marit Lidfeldt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna