ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: X-Match  (läst 5572 gånger)

2017-10-21, 15:42
läst 5572 gånger

Utloggad Carola Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 16:04
    • Visa profil
En av  mina matchningar på Family Finder anges som 2- 4 Cousin och som en X-match.  När jag hittade vägen till vår gemensamma ana blev det via  min far och farfar och vidare.
Men vad jag förstår kan inte X ärvas från en far till en son. Eller kan det det?

2017-12-05, 13:53
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
X- match kan aldrig ha två män i rad, det är en enkel regel. Men ni kanske är släkt på mer än ett sätt. Om du kontrollerar storleken på X-matchen, genom att ställa markören över fältet i Chromosome Browsern så ser du storleken. Är den under 20cM så kan den vara riktigt lånt tillbaka i tiden och spelar då ingen roll.

2017-12-06, 20:22
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Förmodligen multipla släktskap och inte bara ett som Mats är inne på.

Men, så kallade pseudoautosomala regioner (PAR) på Y-kromosomer och X-kromosomer kan kanske kan ställa till det (*)?

Om man (FTDNA eller andra aktörer) använder sig av markörer som kan binda in till dessa PAR-segment men presenterar dem som X-kromosomspecifika så skulle väl två kusiner med sina fäder som bröder kunna matcha varandra på X-kromosomen (fast det egentligen har från början hade med Y-kromosomen att göra).

Kanske går det att googla eller skicka en fråga till FTDNA om se om de har rensat bort alla tänkbara markörer som kan tänkas binda in till både Y-kromosomen och X-kromosomen.
Kvar bör man (FTDNA eller andra aktörer) väl behålla så Y-kromosomspecifika och X-kromosomspecifika markörer som möjligt för att underlätta tolkningen av resultaten.

*PAR: Homologa (jämförbara) kromosomala regioner på X-kromosomen och Y-kromosomen som under meios (könscellsbildning) kan rekombinera (utbyta segment).

Se vidare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pseudoautosomal_region
http://forums.familytreedna.com/showthread.php?t=34100

Men som sagt mest troligt att det finns fler släktskap än ett. Men viktig att ha i minnet att naturen inte alltid är så enkel som man kanske först trodde alla gånger.

2017-12-06, 23:14
Svar #3

Utloggad Carola Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 16:04
    • Visa profil
Tack Mats och Marcus för era svar. 
Det är nog så att jag är släkt med personen genom fler släktingar.   När jag tittar på just denna person, som  är släkt med min farfar, så hittar jag bland våra gemensamma matchningar en som jag har hittat släktskapet till från min mormors sida.   

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna