ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bent Volla og Anne Erichsdotter ca 1645  (läst 785 gånger)

2017-10-21, 17:04
läst 785 gånger

Utloggad Inger Lise Bråthen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 11:51
    • Visa profil
Trolig kom Bent og Anne ved utvandringen av finner fra Tavastalandi via Savolaks, men her er jeg usikker.
Bent Volla (Volla er gårdsnavn) og Anne Erichsdotter Volla bosatte seg på Volla som ligger i åsen mellom Land og Toten i Oppland, Norge omkring 1645 .
I "finnemanntallet" i 1686 er følgende oppgitt om deres sønn: "Bertel Bendtsen af findsche forEldre føed." Bent og Anne fikk etterhvert flere barn. Mattis, Casper, Johannes, Ole og Berit og Bertel.

Når Bent og Anne kom til Land, er ukjent, men Bent er nevnt første gang i skattelister i 1651.Det ble visstnok gitt 6 års skattefrihet den gang for nybyggere. Det kan tyde på at Bent bosatte seg på Volla allerede i 1645. Bent er oppført i skattelister helt til 1670, men allerede i manntallet i 1664 nevnes hans enke.Han døde antakelig ca. 1663-1664.

Bent er min 7.tippoldefar. Jeg vet dessverre ikke mer om Bent og Anne. Hva Bent het mere enn Bent, vites heller ikke. Volla var gården de bosatte seg på.
Nå prøver jeg her inne om noen kan vite mer.
Tusen takk for at du/dere leser dette. :)

Mvh
Lise55

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna