ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lauringer  (läst 735 gånger)

2017-10-21, 19:07
läst 735 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:43
    • Visa profil
Eucharius Lauringer var en boktryckare i Västerås på 1600-talet. Om man söker honom på nätet så hittar man framförallt honom nämnas som tryckare för en mängd böcker, men också att han nämns i böcker om tryckeriets historia.

T.ex. står i Kort berättelse om bok-tryckeriets begynnelse och fortgång av Lengrén att 1642 blev "Eucharius Lauringer från Frankfurt Constist. och Gymnasii Boktryckare" i Västerås (efter Per Eric Wald som 1640 begav sig till Åbo, och före Boetius Hageniuis som började den 15 december 1669). Liknande uppgifter står i liknande verk.

Fråga: Går det att finna något om honom och hans släkt i Frankfurt?

Innan han började i Västerås var han i Uppsala. Han figurerar i Uppsala universitets akademiska konsistoriets protokoll år 1628 då han och tre andra borgare har blivit misshandlade av en grupp västgötska studenter, så senast 1628 var han i Sverige. (Det är hårda ord mellan grupperna innan det blev handgemäng. Studenterna hade kallat gruppen med borgare för "horungar". Eucharius svarade "det kan ni vara själva!!". Eller snarare sa han "i säie inthz sant att wij äre horungar, uthan thet må i sielffue wara, till thess i thet bewijsa".)

Eucharius stod då som "boktryckarmästersven". Han var gift och hans fru hette Sara. (Hon kommer tillbaks ett tag senare till konsistoriet och klagar över att hennes man inte fått det skadestånd som han skulle fått än. Nästa år är paret tillbaka i ett annat klagomål. Då nämns han fortfarande som "booktryckiaremästersuännen".

I Försök till historia om Sveriges boktryckerier av Klemming står
Citera
Från 1642 var Eucharius Lauringer, en Tysk, gymnasii-boktryckare i Vesterås. Egendomligt är att han redan uti ett kgl. bref af 14 Januari 1636 uttryckligen kallas boktryckare. Han hade blifvid affordrad "Tw Åhrs vthlagor hwilke restera att vthgöras aff den Åker han wedh Vpsala hafwer och den han här till för sin tienst skuld hafwer nutit frijheet vppå", och fick han nu samma rest "til någon hielt och vppehelle behålla. Men här effter skall han wara förtenckt Oss och Cronan vthgöra, hwadh där vtaf bör vthgöras." Huru detta skall förstås är icke lätt att säga, då det är säkert att boktryckaren i Upsala 1636 var Eskil Mattsson och i Vesterås Peder Wald.

Eucharius står verkligen som tryckare för fyra böcker tryckta 1636 i Stockholm. I Libris nämns han inte igen mellan dessa böcker och 1642 då han börjar i Västerås med att trycka böcker av Johannes Rudbeckius d.ä.

1667-01-30 föddes Eucharius dotter Margareta Lauringer. Då hade Eucharius varit snart 25 år i Västerås och det var 39 år sen han och hans hustru Sara besökte universitetets konsistorium. Så vi kan nog utgå från att Eucharius har en ny och yngre fru nu.

Dottern Margareta Lauringer är en ana till mig, och i min farfars släktforskning finns uppgiften att hennes mor hette Lisbeta Larsdotter. Det finns dock inte kvar någon anteckning om källa till detta.

Frågor: Varifrån kan uppgiften om "Lisbeta Larsdotter" ha kommit? Stämmer den? Går det att få fram mer information om Margaretas mor?

(Eucharius begravdes 1670-03-31. Margareta gifte sig 1683-10-25 i Västerås domkyrkofs med Lars Drosander, gårdskrivare på Strömsholms slott.)

2017-10-22, 12:50
Svar #1

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:43
    • Visa profil
Det här är lite fånigt, men nästan direkt efter att jag efter lång tids funderande skrev ovanstående så dök anteckningarna upp, och där var det andra datum som jag kan bekräfta själv. Eucharius och Lisbeta gifte sig istället 1651-11-27, vilket syns på Västerås Domkyrkoförsamling (U) C:1 (1622-1669) Bild 80 / sid 75 (AID: v74772.b80.s75, NAD: SE/ULA/11727) .
Och dottern Margareta föddes istället 1658-01-30 vilket syns på
Västerås Domkyrkoförsamling (U) C:1 (1622-1669) Bild 46 / sid 42 (AID: v74772.b46.s42, NAD: SE/ULA/11727) .

Jag tänker nu att det jag frågade om hans släkts ursprung borde jag fråga i delforum om Tyskland, och det som återstår om mina frågor om hans hustru borde jag nu fråga i delforum om Västerås domkyrkofs istället. Detta inlägg däremot var kanske bara fel, och bör tas bort?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna