ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldater med namnet Viberg i Hjälmseryd  (läst 1678 gånger)

2017-10-22, 23:40
läst 1678 gånger

Utloggad Michael Porath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-12-20, 15:28
    • Visa profil
Min ana korpralen Anders Viberg påstås i husförhörslängderna i Skänninge vara född 24 juni 1767 i Svenarum och blev senare soldat för Vistena rote utanför Skänninge och så småningom stadsvaktmästare i Skänninge.
Det finns en soldat Jonas Viberg från Hjälmseryd som skulle kunna vara far (eller farfar) till Anders, men jag har inte lyckats leda detta i bevis. Anders äldste son hette också Jonas Viberg - kanske ett indicium på att nedanstående Jonas kan vara hans farfar. Jonas den yngres hustru Stina Brita Svensdotter var dessutom född 3 nov 1803 i Hjälmseryd.
Här kommer uppgifter ur Centrala Soldatregistret om Jonas den äldre:

VIBERG Jonas
Född: 1723
Död: -
Antagen: 1743
Avsked: 1744
Aktnummer: SU-K3-0022-1743
Regemente: Smålands kavalleriregemente
Rote: Hetseryd Mellangård
Kompani: Majorens Kompani
Socken: Hjälmseryd
Torpnummer: SU-K3-0022 

Jonas ska den 2 juli 1744 ha gift sig med Kerstin Johansdotter och ha haft åtminstone tre barn: Katrina, Brita och Kristofer (ingen Anders noterad alltså). (Källa: http://www.njudungssf.se/files/Hetsery)

Det finns ytterligare en soldat från Hjälmseryd, Nils Viberg, som eventuellt kan vara en anfader till Jonas den äldre och till min Anders Viberg. Inte heller detta är lett i bevis.


VIBERG Nils
Släktnamn: -
Född: 1674
Död: -
Antagen: 1709
Avsked: 1712
 Aktnummer: SU-K3-0022-1709 Regemente: Smålands kavalleriregemente
Rote: Hetseryd Mellangård
Kompani: Majorens Kompani
Socken: Hjälmseryd
Torpnummer: SU-K3-0022

Kyrkoböckerna från Hjälmseryd vid den här tiden är lite svårlästa (tycker jag). Jag vore därför tacksam för lite hjälp på traven från någon mer erfaren och läskunnig.

2017-10-23, 00:19
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10391
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:20
    • Visa profil
    • Gensvaret
En annan möjlighet är att Anders erhåller namnet Wiberg som soldat. Många knektar vid Wistena rote tilldelas soldatnamn som börjar på Wi-.

2017-10-23, 07:53
Svar #2

Utloggad Michael Porath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-12-20, 15:28
    • Visa profil

Hej Åke! Ja, det du skriver har förstås varit min utgångspunkt tidigare när jag forskat på Anders Viberg. Vad som stört mig lite i en sådan berättelse är att den innebär att bondgrabben Anders från Svenarum 15 mil bort skulle ha kommit knallande bara sådär och blivit rekryterad som soldat för Vistena. Omöjligt är det ju inte, men varför rekryterade man inte hellre någon mer lokal yngling från trakten kring Vistena?

När jag nu av en slump hittade denne Jonas Viberg från Hetseryd i Hjälmseryds socken, som skulle kunna stämma på ett ungefär som far till Anders, så ville jag åtminstone öppna för hypotesen att det kunde finnas ett släktsamband. Det är ju inte så långt från Hjälmseryd till Svenarum. Lite lättare att förstå rekryteringen av Anders till Vistena vore det kanske om han var av soldatsläkt eller hade egen soldaterfarenhet?

Varje gång jag försöker mig på Anders Viberg går jag dock in i väggen i form av kyrkoböckerna i Svenarum - och nu i Hjälmseryd - som jag inte klarar att läsa. Om någon kan hjälpa mig att bekräfta eller vederlägga hypotesen så vore jag mycket tacksam.





2017-10-23, 10:48
Svar #3

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10391
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:20
    • Visa profil
    • Gensvaret
Någon Anders Wiberg verkar inte finnas i Hjälmseryds födelsebok 1766-1768.

Har du kunnat slå fast hur länge Anders har vistats i trakten innan han rekryteras som livgrenadjär? Som vanligt gäller det ju att försöka följa personen bakåt år för år. Jag ser att vigseln äger rum i Högby 9/10 1792 (C:3 sid 239) och att de nygifta sedan flyttar till Allhelgona. Har du hittat Anders som dräng i Högbys eller i någon angränsande församlings husförhörslängd före vigseln? Där skulle han i så fall kunna förekomma med patronymikon.

Utsocknes soldater är inte så ovanliga. Ofta hittar man dem först som drängar någonstans i kompanibygden, där de har fått visa vad de går för. Sannolikt har de gjort ett tillräckligt gott intryck för att komma i fråga. Ibland kan det också finnas kopplingar mellan rust-/rotehållare och rekrytens familj eller så har han blivit rekommenderad av personer som dessa har förtroende för.

Huruvida Anders kommer från en soldat-, bonde- eller torparfamilj går det väl än så länge inte att säga något om? Det är väl inte heller uteslutet att han kommit till trakten redan i unga år?

På 1700-talet betraktades soldatnamnen gärna som tillfälliga tillnamn och gick därför ofta inte i arv. Men om nu Anders bar namnet Wiberg/Viberg redan innan han blev soldat, förefaller det långsökt att han skulle råka bli rekryterad vid en rote, där namnet passar som hand i handske. Det vanliga när det ser ut på det sättet är att fadern varit antagen för samma rote/rusthåll.

2017-10-23, 14:27
Svar #4

Utloggad Michael Porath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-12-20, 15:28
    • Visa profil

Tack Åke för att du försöker hjälpa mig! Nej, det har varit fruktlöst att försöka spåra Anders bakåt i tiden från Högby. det är därför jag prövar den här eventuella genvägen (om uttrycket tillåts) via Hjälmseryd. Men jag håller med om att det är långsökt. Man får kanske acceptera att det inte går att komma längre på det här spåret.
Många hälsningar // Michael

2017-10-23, 21:29
Svar #5

Utloggad Johan Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 23:17
    • Visa profil
Hej Michael,

Följande ryttare har namn på Viberg temat i Hjälmseryd, vad jag känner till (kan säkert finnas flera). Alla var för N:r 22 Hetseryd Mellangård

  • Nils Wiberg, antagen i september 1709. Född i Landskrona stad omkring 1675. Kan skräddare och skomakare hantverkare samt läsa och skriva. Får avsked den 17 mars 1712 för sin sjuklighets skull.
  • Johan Widberg, antagen den 17 mars 1712. Född omkring 1692 i Vrigstad socken. Vid mönstringen 1724 finns följande angivet ”Johan Vidberg som huggit av sig sina högra fingrar varför han bekommit avsked.” Avskedet är den 9 juli 1720.
  • Jonas Svensson Wiberg, antagen den 9 juli 1720. Kallas Jon i rullorna. Född omkring 1700. Död på hemmarschen från Finland den 27 augusti 1742.
  • Jonas Christophersson Viberg, reservkarl antagen på mönstringen 1743. Född omkring 1723, han kasseras på mönstringen den 15 oktober 1744.

De två första har jag inte rett ut, men väl de andra. Möjligen kan den sista Jonas vara intressant för dig, han har en son Anders. Denna Anders är dock född 1764-07-20 och vad jag förstod på dig så var det Svenarum din Anders var ifrån.
Se bifogad pdf för lite "torr" information om Jonas och hans familj. Vad det gäller "utbytte" av soldater så var inte så ovanligt att man flyttade soldater mellan Hjälmseryd och Svenarum (mfl socknar) då ryttarna i Svenarum också tillhörde majorens kompani. Eventuellt dör Jonas fru Cherstin i Hetseryd, vad det verkar så försvinner familjen från Hetseryd.

Britta Stina var hon född i Söndra Lassagård, se Hjälmseryd (F) AI:7 (1809-1813) Bild 20 / sid 11 (AID: v20326.b20.s11, NAD: SE/VALA/00136) och Hjälmseryd (F) C:3 (1780-1809) Bild 188 / sid 359 (AID: v34224.b188.s359, NAD: SE/VALA/00136), nr 37.

Inte säkert att det hjälper dig på vägen...

Mvh / Johan




2017-10-24, 07:07
Svar #6

Utloggad Michael Porath

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-12-20, 15:28
    • Visa profil

Stort tack Johan för allt detta!  Födelsedata på Anders Jonasson stämmer förstås inte med min Anders Viberg, även om det bara skiljer några år. Dessutom ska Anders Viberg som sagt enligt husförhörslängderna i Skänningetrakten ha varit född i "Svinnarum". Så min hypotes om släktskapet är inte styrkt. Som Åke Carlsson påpekat är det lite långsökt. Något av ett halmstrå i nuläget.
Anders Vibergs sonhustru Stina Brita är som du skriver född i Söndra, dock inte i Lassagården utan i Andersagården, om jag läser kyrkoböckerna rätt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna