ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trassel i Tösse och Tydje  (läst 839 gånger)

2017-10-23, 17:54
läst 839 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Jag har problem med att finna en ana i Tösse och/eller Tydje, det verkar som om socknarna överlappar varandra.


Jag söker Maria Bryngelsdotter, enligt Hfhl född i Tydje 1769. Jag hittar inte hennes vigsel med Petter Jonsson i någon av socknarna. Dom återfinns i Hfhl, men ibland är det Tydje, ibland Tösse socken, så jag efterlyser här, eftersom det tycks vara där dom flesta uppgifterna kommer ifrån.


Ovanstående makar är min  mormors farfars farföräldrar.



f: Petter Jonsson
f:  9-11-1768 • Rolfskärr Tydje
d: 28 FEBRUARI 1819 • Frillsäter, Tössö


m: Maria Bryngelsdotter
f: 1769 • Tydje by, Västra Götaland.
d: 18 APRIL 1819 i Tösse, Älvsborgs län


Dom fick följande barn:


Märta född 17950924 i Frillsäter, Tösse
Jonas, född 17980309 i Frillsäter, Tösse
Anna, född 18020910 i Frillsäter, Tösse
Petter Pettersson, min ana
f: 18060202 Frillsäter i Tydje
d. 18600324 Tösse, Tydje


Jag har hittat föräldrarna till Petter Jonsson, men är osäker på Maria Bryngelsdotter. Enligt Hfhl är hon född 6 - 1769 i Tydje, men det datumet finns det ingen i böckerna. Däremot föds det en Maria Bryngelsdotter den 9 eller 19 december samma år, förmodligen den 9, för hon är döpt den 17 december. Och då kan det ju lätt ha blivit ett hörfel... Hennes föräldrar heter Bryngel Bryngelsson och Svensdotter i hennes dopnotis, född i Tydjebyn. Dom bor senare i Frillsäter.


f: Bryngel Bryngelsson
m: Britta? Svensdotter


Får i december 1769 en dotter Maria, född i Tydjebyn. Jag har inte funnit en passande vigsel heller till detta par. Och så många som heter Bryngel! Jag trodde att det skulle underlätta med det förnamnet men det tycks närmast endemiskt här, det finns väldigt många som heter just det i förnamn... Hade detta varit i mina "hemmatrakter" i Blekinge hade jag blivit själaglad, där hette i princip ingen så, men här uppe är det gott om Bryngel. Hoppas att någon kan hjälpa mig att trassla ut detta... Tack på förhand!


PS: Om detta ligger på fel socken så ber jag om ursäkt på förhand, men som jag skrev innan, socknarna överlappar varandra rätt mycket.

2017-10-24, 19:36
Svar #1

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Vigseln är 1794-12-28 i Tösse med Tydje (P). (Tösse (P) C:4 (1782-1833) sid 273)

Mvh

Lars

2017-10-26, 17:18
Svar #2

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Tack Lars, det var väldigt bussigt av dig. Jag hittade vigseln också och där står det att Maria Bryngelsdotter är piga från Ödbodane... Med reservation för läsfel.
Och på nätet finns det ju väldigt mycket information om en Bryngel Bryngelsson, men han är född 1758 i Ånimskog, vilket väl i princip utesluter honom som fader? Dock kan det kanske vara en bror? Petter Jonsson och Maria Bryngelsdotter bor ju i Frillsäter och där bor en Hans Bryngelsson, kan ju vara en broder till Maria Bryngelsdotter?Folk gifte sig tidigt förr, men inte så tidigt.


I alla fall, den informationen som jag kunnat se ute på nätet kan jag inte lyckas med att klämma in någonstans, eftersom ålderskillnaderna är för små, helt enkelt. Jag drar därför slutsatsen att det är fel någonstans och hoppas att någon av er lokala kännare sitter inne med svaret.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna