ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kommunalstämmo- och fattigvårdsstyrelseprotokoll för Luleå stad  (läst 668 gånger)

2003-11-05, 20:54
läst 668 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej!
 
Min mffm, Elisabet Johansotter Nygård, f 1821 i Vörå sn (FI), inflyttade till Luleå domkyrkoförsamling i mitten av 1870-talet. Hon avled där 23/1 1886.
 
Jag är intresserad av att veta hur det gick för henne. Hon var ju invandrare från Finland och änka med 2 barn (en son, Johannes f 1861, möjligen omyndig). Fick hon understöd? Finns hon i fattigräkenskaperna? Var - i vilken serie - kan jag söka uppgifter i kyrkoböckerna (förutom hfl o ministerialböcker)? Och hur kommer jag i åtnjutande av de kommunala handlingarna?
 
Är det någon som kan ge mig svar på en eller annan fråga, skulle jag vara mycket tacksam.  
 
Med forskarhälsning //Leif

2003-11-05, 23:00
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
De kommunala handlingarna från 1863 bör finnas på Stadsarkivet i Luleå. Vilka handlingar före 1863, som finns på Landsarkivet i Härnösand kan Stadsarkivet berätta för dig.  
Enklast är att kontakta Stadsarkivet för att få fram uppgifter om hur fattigunderstödet var organiserat, och vilka som fick understöd.
Gå först in på Internet  www.lulea.se/stadsarkivet så får du mer  
information om Luleå kommuns arkiv.

2003-11-06, 15:04
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Irma - och ett stort TACK!
 
Jag ska snarast besöka den adress du anger.
 
Många varma hälsningar /Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna