ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrering 1877  (läst 1056 gånger)

2017-10-29, 13:01
läst 1056 gånger

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
Jag har fått fram uppgifter från en passagerarlista på Ancestry om en familj
som emigrerade från Skåne till Philadelphia med en båt som hette
Indiana. Ankomsten var 1877-06-19
Familjen hette Larsson; Märta (Martha) 33 år, Märta (Martha) och Peter E 10 år,
Anna 6 år. Osäker på vem som är pappan då både Johannes Larsson 33 år
och Olof Larsson 33 år står antecknade.
Kan man spåra dem på annat ställe? Gick båten från England eller
en svenska hamn?
Svårt när det var före Ellis Island
Tacksam för hjälp

2017-10-29, 17:59
Svar #1

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Hej,
SS Indiana finns ganska väl beskrivet i engelska Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Indiana_(1873)
Detaljerad färdplan finns på den utmärkta hemsidan:
http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=india


Det framgår att hennes trad var Philadelphia-Queenstown-Liverpool så dina emigranter har nog åkt antingen via Köpenhamn eller Esbjerg till England. Utresa via tyskland är mindre troligt.
Kan finnas i danska arkiv, i Malmö poliskammare hittade jag inget vid en hastig genomläsning av de få sidor som finns för 1877.


mvh
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2017-10-29, 18:31
Svar #2

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Agneta: Vad är din källa för att de kom från Skåne?


I övrigt hittade jag i Emigranten Populär denne Peter Erik Larsson men utan listade medåkande. Men han är ju inte från Skåne.



Efternamn:   LARSSON
Förnamn:     PETER ERIC
Ålder:       10            Kön: M
Född: 1866/1867
Församling:  TYNA WÅNGA    Län: H
Titel/Anm:   
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1877 06 01
Destination: WARREN
Medåkande:   NEJ
Källkod:     11:243:427


2017-10-29, 19:53
Svar #3

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Hej,
Det är lite sisådär med kvaliteen på passagerarlistan för Indiana med ankomst 1877-06-19.
Det finns inga Larsson, däremot massor med Larsen, varav 3 Johannes noterade som kvinnor, 17; 21 o 33 år gamla. Tvenne Martha, 10 o 33; Anna 6. Männen är John,1; Peter E, 10; Olaf, 33; Anders M, 22; Ole, 18.


Var kommer underlaget för familjebildningen ifrån?

Johannes Larson med fru Martha och barnen Johanes, Amelia, Ida och Leonard återfinns i 1890 års census för Wisconsin / Vernon och imigranter 1877 och med rimliga födelsdata men de är samtliga från Norge.

mvh
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2017-10-30, 10:57
Svar #4

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
Tack för alla svar.
Bra info om skeppet och alla turer och destinationer.


När det gäller de övriga uppgifterna jag har så kommer de ifrån dödsrunan för honom 1934. Ett suddigt tidningsurklipp, men där man kan läsa ut att han kom till Amerika när han var 10 år, att han bodde i Portage PA de första 17 åren. Han var änkling när han dog - hans efterlevande var barnen och en bror John Larson i Sverige. Finns på Find-a-grave. Där står det också att han var född i Skåne län.


Vigselattesten från 1905. Han gifte sig då för andra gången, han hade blivit änkling i januari samma år. Där står det att hans föräldrar är Johnston och Christina Larson (missvisande mot uppgifterna i passagerarlistan för 1877 med båten Indiana) Men i dödsattesten för honom står det att hans föräldrar är John Larson och Martha; båda födda i Sverige.


Att han efterlämnar en bror John L i Sverige kan ju peka mot namnen i passagerarlistan där han i så fall skulle ha en 9 år yngre bror vid namn John (han kan ju ha återvänt ?)


Fortfarande många frågetecken angående var i Sverige de kom från och familjens sammansättning. Census för den här tiden fattas så det är svårt att veta hur man ska söka.
Mina uppgifter har jag fått via Ancestry, Familysearch och Find a grave
Peter E Larson; född antagligen 1867, död 1934-03-13 enl.dödsattesten
Eugenia Swanson, hans andra fru och mamma till alla barnen, född 1883-09-02 i Norra Möckleby (H), död 1923-07-03 i Portage, Cambria PA
Hon är kusin till min mormor.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna