ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elna Ingvarsdotter  (läst 1582 gånger)

2017-11-04, 16:28
läst 1582 gånger

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Hej! Enligt allt jag hittar om Elna Ingvarsdotter på nätet så ska hon ha varit född 1625. Hennes första barn, Karna föds 1637, så det kan ju inte stämma. Var hon verkligen gift med Jöns Trulsson från Glimåkra? Var kommer alla uppgifter ifrån och var är källorna? Hon ska ha avlidit 1701 men jag hittar henne inte i DB. Eftersom hon finns både i mitt och även min mans träd så är jag mycket  intresserad av henne.
mvh Lisa

2017-11-05, 15:14
Svar #1

raphael

Lisa.Jag har följande uppgifter hämtade ur ett gammalt register som jag inte kan verifiera.
Elina Ingvarsdotter 1625 Bussjö död 1700-02 Bussjö 1
make Truls Jönsson 1619 Övraryd Glimåkra död 1666-04-26 Övraryd
dotter Botel 1652 Övraryd död 1730-02-19 Norraryd Glimåkra.
Kanske något kan verifieras. Ulf Sjögren

2017-11-05, 15:51
Svar #2

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Hej! Det är just det som bekymrar mig. I en mycket utförlig utredning ska Truls ha varit född i Bussjö, Bromma. Varför gifte sig Elna med någon som bodde så "långt" bort? Det du har hittat är nog samma som jag har sett? Men var ifrån kommer informationen om att Truls ska ha varit född i Glimåkra?
mvh Lisa

2017-11-05, 23:25
Svar #3

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:26
    • Visa profil
Hej !

Det stora problemet är alla uppgifter som finns på nätet utan källhänvisning. Seriösa forskare lämnar källor till sina uppgifter, just så att dessa kan kontrolleras. Utan källor kan man skriva vad som helst och risken är att det uppfattas som 'hittepå'.

Det bästa är att själv forska fram sina anor och helt enkelt skita i uppgifterna på nätet, på så sätt sparar man tid och dessutom vet man att det blir rätt.

I vilken 'utförlig utredning' framgår det att Truls Jönsson var född i Bussjö Lisa ?

Att Truls skulle vara född i Glimåkra är en helt ny uppgift för mig och jag har ändå varit sysselsatt med att utreda denna familj under lång tid.

Det skulle vara intressant att höra vilket av Truls och Elnas barn som är din ana Lisa ? själv stammar jag från Ingvar Trulsson, vars liv tilldrar sig i L:a Köpinge, St:a Köpinge sn.

hälsar Bengt i Borrby

2017-11-06, 11:22
Svar #4

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Lisa och Bengt.
Lisa, om du går in här på Anbytarforum under Bromma och de äldre inläggen, så finner du inlägg som handlar om Elna Ingvarsdotter i Bussjö släkt, hennes 3 män och några av hennes barn.
Se speciellt mitt inlägg från 2003-2-9, 15:28, där du finner uppgifter om nämndeman Ingvar Trulsson i L.Köpinge och hans mor Elna Ingvarsdotter, samt hennes övriga barn, med källhänvisning.
Elna Ingvarsdotter och Truls Jensen/Jönsson är båda två boende i Bussjö, Bromma socken, samt döda och begravda här.


Vänliga hälsningar
Birte
Birte Boström

2017-11-06, 16:43
Svar #5

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Hej! Tack för svar från er bägge 2. Har läst förut om dessa personer eftersom de tillhör min mans släkt. Sen blev jag jätteförvånad när Elnas namn dök upp i mitt släktträd. Tyckte det var lite konstigt. Men nu är det utrett i alla fall,
mvh Lisa

2017-11-06, 17:02
Svar #6

Utloggad Lisa Carlie

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 512
  • Senast inloggad: 2020-01-17, 08:57
    • Visa profil
Bengt: min mans direkta anfader är Rasmus Ingvarsson, Elenas bror.
mvh, Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna