ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrar till Pigan Sara Stina Carlsdotter i Stensätter  (läst 977 gånger)

2017-11-06, 22:12
läst 977 gånger

Utloggad Gunnar Wester

  • Gunnar Wester
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 07:53
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om vilka som är föräldrar till Pigan Sara Stina Carlsdotter som finns i Stensätter från ca1828 och dör där 1880-11-20. Hon var min Farmors Farmor. Hon skall vara född 1805-01-14 enl hfl men jag hittar henne inte som född. Verkar som födelsedatumet är ihopblandat med en dotter i Stensätter som också heter Sara Stina och född samma tidpunkt. Tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
Gunnar Wester
Gunnar

2017-11-07, 08:27
Svar #1

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Hej Gunnar,

Kan det vara så att Sara Stina Jakobsdotter bor inhyst hos sin biologiska far men kallar sig Sara Stina Carlsdotter av någon anledning. Jag ser att hon har minst ett oäkta barn, kanske t.o.m. tre stycken. Kanske ville inte hennes far ha med hennes oäkta barn att göra och därför heter hon Carlsdotter här? Jag bara gissar men någon anledning till "namnbytet" måste det finnas. Jag tror inte prästen skriver fel här och att efternamnet senare följer med i kyrkböckerna (Carlsdotter) utan att rättas till.

Se även i födelseboken fb Godegård C.4 sid 281 när Saltpetersjudardrängen Jacob Rehnström med hustru Stina Jonsdotter får en dotter i Godegårds socken den 14/1 1805.

/Mats
Mats

2017-11-07, 09:28
Svar #2

Utloggad Gunnar Wester

  • Gunnar Wester
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 07:53
    • Visa profil
Tack Mats för svaret !


Som jag tolkat det så flyttar Jacob Renströms dotter till Fallstorp och Familjen Nils Markfeldt Thoresson.
Hon heter då Renström men senare Jacobsdotter.
Hon gifter sig sedan med Anders Persson 1822-10-02. Hon dog sedan i Godegård 1869.


Tacksam för flera tips !
Gunnar Wester
Gunnar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna