ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hilma Lovisa Håkansson (1879-03-18) född Granados?  (läst 1609 gånger)

2017-11-07, 20:47
läst 1609 gånger

Utloggad Patrik Lindblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-12-29, 13:37
    • Visa profil

Hej
Är det någon vet/kan hjälpa mig att finna den biologiska fadern.
Hon föddes i Uppsala Domkyrkoförsamling. Modern Christina Lovisa född 1842-04-10 men fader okänd.
I senare husförhörslängd står hon som dotter till Carl Oskar Granados född 1844-07-22 men han gifte sig inte med Christina Lovisa förrän 3 år efter Hilma Lovisas födelse.
Det har alltid talats om i vår släkt att vi har spanskt blod i ådrorna via Hilma Lovisa. Carl Oskar Granados farfar Emanuel Silvester Granados (född ca 1774) står i husförhörslängder som "av spansk härkomst"


Nu har jag kört fast ordentligt och efter att ha gjort ett DNA test har det visat sig att det inte finns några spår ner åt Spanien


Tacksam för hjälp/tips


Patrik

2017-11-07, 22:07
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Familjen var metodister och bodde i Uppsala. I Folkrörelsearkivet borde det finnas arkivmaterial som man åtminstone kan fråga efter eller kolla på. Kanske har de någon dopbok? Vad jag minns från min uppsalatid så hette församlingen Sankt Johannes Metodistförsamling. Jag känner mig tveksam till att Granados skulle vara fadern. Om så vore hade paret nog gift sig tidigare och inte flera år efter.
Hälsn. Monika W

2017-11-07, 22:27
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Står det någonstans tydligt att Granados skulle vara fadern, i Hfl eller annanstans? Har ättlingar till barnen födda 82 och 84 gjort test och vad ger det för resultat?

2017-11-07, 23:09
Svar #3

Utloggad Patrik Lindblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-12-29, 13:37
    • Visa profil
Hej nej det står inte tydligt att Granados är fadern.


I födelsebok Uppsala domförsamling ca:12 står föräldrarnes.... "enkan Kristina Lovisa Widerberg"


I hfl AIaa:7 sid 305 står 2 barn med hennes efternamn och 2 av barnen  som oäkta.


Sedan i AIc:5 sid 630 och AIc:8 sid 903 står alla under namnet Granados :o


/ Patrik

2017-11-08, 03:20
Svar #4

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Så långt finns ju inget som säger att Granados skulle vara Hilma Lovisas far, men han fungerade ju definitivt som hennes pappa så länge hon minns. Att namnet då blir Granados betyder ingenting för faderskapet, och även de tidigare barnen som definitivt är herr Widerbergs kallas ju Granados. Däremot är ju Carl Edvin född 82 och de följande barnen Granados, så det vore ju intressant att se om deras DNA har spanskt inslag. Vad jag kan se var barnen döpta i Svenska kyrkan, döptes metodister dubbelt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna