ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carin Andersdotter född 1835  (läst 760 gånger)

2017-11-08, 20:52
läst 760 gånger

Utloggad Ingrid Löfqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-04-06, 18:16
    • Visa profil
Hej
Jag återkommer om Anders Andersson Spak han gifter sig den 21 12 1859 /EI:5 1850-1859 bild 60/
med Carin Andersdotter född 1835 i vigselbok står det brudens föräldrar, Jäf med brudgummer af Pigan Nissars Brita Andersdotter men återtagits efter förlikning. Brudens mor Änkan Spaks Carin Olsdotter bifall. Jag har aldrig sett det som står i vigselboken om Jäf vad betyder detta har Anders lovat äktenskap med Pigan Brita Andersdotter. Sen dyker namnet Spaks upp igen, är det ett ortsnamn.
MVH
Ingrid Löfqvist

2017-11-09, 11:05
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Jäf = jäv. Ja, avsikten med lysning var ju att den som kände till något förhinder för äktenskapets ingående skulle ha möjlighet att anmäla detta, så Anders har väl haft något fuffens med den andra pigan. Men det ordnade sig tydligen efter förhandling och förlikning.
Och, som jag skrev ovan, Spaks är gårdsnamn. "Hon bodde i Spaks", "jag går till Spaks och hjälper dom med höet idag". Men gårdsnamn kan också användas på folket i gården "Spaks gumman är allt bra snäll". "Spak Anders var hit och drack kaffe igår".


Hälsningar
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna