ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uekte barn Johan Fredric  (läst 1124 gånger)

2017-11-08, 23:28
läst 1124 gånger

Utloggad Bjørg Halvorsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2018-10-29, 21:47
    • Visa profil
Hedwig Lindström fikk en uekte sønn, Johan Fredric, i Ragunda i 1830. Det står i flytteattesten til Hedvig at gutten ble født og døde i løpet av ca. 1 måned, men jeg har verken funnet hans fødsel/dåp eller død/begravelse i Ragunda. Jeg har heller ikke funnet noen oppføring i noen domsbok angående at Hedwig fikk et barn utenfor ekteskap, men jeg skal innrømme at disse bøkene var vanskelige å lese, så det kan hende hun står der men at jeg ikke har sett det.
De eneste bevisen jeg har på at hun i det hele tatt fikk og mistet denne gutten er flytteattesten i Viksjö, og regnskapet til kirken i Ragunda hvor det står at hun betalte en bot.


Hvorfor er ikke Johan Fredric oppført under fødte/døpte og døde/begravede i Ragunda? Kan Hedwig være utelatt fra domsbøkene i Ragunda? I så fall, hvor bør jeg lete?




2017-11-09, 03:52
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Modern var tydligen skriven i Viksjö vid den tiden, har du henne i Hfl där? Barnet föddes tydligen i Ragunda, men borde noteras som fött där modern var skriven, alltså i Viksjö, därav attesten som skickades till Viksjö. I Viksjö kan de däremot ha ansett att barnet borde noteras i Ragunda, speciellt som det också dog där, vilket resulterat i att det inte noterades någonstans.

2017-11-09, 05:48
Svar #2

Utloggad Bjørg Halvorsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2018-10-29, 21:47
    • Visa profil
Takk for forklaringen, Leif.


Jeg er ikke sikker på hvilke år Hedwig var i Viksjö mellom 1830 og 1840, jeg vet heller ikke om hun var tilstede ved husforhörene.
Men i husforhöret for Käckelbäcksmohn i Viksjö 1835-1845, står det at Johan Fredric og Erik (født 1831 og 1837) flyttet inn til Käckelbäcksmohn i 1840, så det virker som Hedwig ikke har vært fastboende der de 10 årene. 


Angående Johan Fredrik som døde 1 måned gammel i 1830, og ble begravet i Ragunda - burde ikke presten ha skrevet han inn ved begravelsen? Det må vel ha vært en form for seremoni da begravelsen fant sted?
Jeg har også sjekket om Johan Fredrik eller noen av de andre søsknene hans som ble født mellom 1830 og 1840 er skrevet inn i kirkebøkene i Viksjö, men det er ikke tegn til dem annet enn i husforhörene.


Ville navnet på barnefaren ha stått i dombøkene?

2017-11-10, 19:24
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Jag är inte säker på hur begravningen borde noterats, men prästen i Ragunda tyckte tydligen att han med attesten skickat både födseln och dödsfallet till Viksjö. Det förekom att när pigorna tjänade i andra socknar och blev med barn flyttade hem för att föda, men stod kvar som skrivna hos bonden de tjänade hos. Hur pigorna skulle göra och hur de verkligen gjorde stämde inte alltid överens.

2017-11-13, 23:19
Svar #4

Utloggad Bjørg Halvorsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2018-10-29, 21:47
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna