ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ursprung Lars Andersson Myckle 6(5)  (läst 813 gånger)

2017-11-19, 15:34
läst 813 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Jag har lite problem med en ana här och skulle vilja se om någon kan klargöra frågan.


Det handlar om Lars Andersson i Myckle 6 (kallas 5, 6 eller 7 beroende på när under 1700-talet) född 1703 enligt AI:2 och död 1784. (Se tex AI:2 sid 178 AID:v139526.b188.s178 ). Enligt Skellefteå socken 1650-1790, red. Ulf Lundström, och också Knut Lundbergs familjeregister som troligen är ursprunget för uppgiften, så kommer han från Medle 8 och är son till Anders Andersson där (se AI:2 s 188 AID:v139526.b198.s188 ) Det finns uppenbarligen en son Lars där, givet AI:1 s94 (AID:v139525.b98.s94 ) men sen kommer problemen. Jag verkar inte kunna hitta något som verkligen påvisar släktkopplingen. Det verkar inte osannolikt, men åldersuppgifterna på Lars verkar variera vilt och det verkar inte vara möjligt att följa denne Lars som dräng mellan olika ställen. Dopvittnen till Lars barn är också allt annat än entydiga. De omöjliggör inte släktskapet, men bekräftar det inte heller (i själva verket är dopvittnena extremt spridda och blandade).


Av detta skäl undrar jag om någon hittat någon mer direkt koppling till gården Medle 8  eller någon av de säkra barnen på den gården, som tex i en dombok eller dylikt, som åtminstone ordentligt styrker Lars bakgrund? Det verkar rimligt att det kan finnas en sådan koppling, men jag verkar inte ha lyckats hitta den hittills. Tackar på förhand för alla indikationer!


/Stefan Gelow


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna