ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd fader  (läst 797 gånger)

2017-11-19, 19:34
läst 797 gånger

Utloggad Bo Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 23:05
    • Visa profil
Hej!
Jag har kört fast på att hitta min pappas far, min farfar!
Har ävern varit i  kontakt med Hörby centralarkiv angående barnavårdsmannaakter som
enligt en lag, SFS 1917 ska införas, men de kunde inte hjälpa mig  Undrar om var man kan hitta domstolsprotokoll som registrerar faderskap eller underhåll.
Min pappa heter Elvir Lindgren, född 1920-03 05 i Kölleröd i Östra Sallerups församling.
Modern heter Anna Lindgren , född 1882-11- 13 i Ö.S.
Tacksam för hjälp!
Vänliga hälsningar
Bo Lindgren


2017-11-20, 11:43
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej! Märkligt att inte kommunarkivet inte kunde hjälpa Dig. Anna Lindgren fick åtminstone 5 barn utom äktenskapet,  födda 1906, 1910, 1913, 1917 och 1920. Då borde det finnas spår någonstans. Hur försörjde hon sig? Hon var f.d. stickerska - hon verkar inte ha haft något uppdrag de senare åren. Fick hon ersättning från Fattigvården/Socialvården? Sådana uppgifter borde också finnas i kommunarkivet. Har Du följt de övriga barnen och deras ev. angivna fäder? Enligt Östra Sallerup AIIa:1 (1900-1922) sid 175 är alla barnen födda i socknen. Det finns ju en möjlighet att åtminstone några av barnen har samma far.
Tyvärr blev det flera frågor än svar - frågor Du kanske redan brottats med.
Hälsningar Monika W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna