ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göing  (läst 1611 gånger)

2017-11-21, 11:23
läst 1611 gånger

Utloggad Leif Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 17:48
    • Visa profil
I mitt släktträd finns fyra stycken Göing:

Lars Olsson Göing född Västra Alstad, 1674
Ola Rasmusson Göing död Västra Alstad, 1718
Olof Ericksson Göing född Västra Alstad, 1651
Erick Olofsson Göing född Västra Ingelstad omkring 1615

Kan dessa vara släkt med:

Mickel Pedersen Göing, född 1518, död omkring 1587, var friskyttekapten. Det är osäkert var han är född. Enligt vissa källor var han född i Hemlinge, Glimåkra socken och enligt andra var han från Småland. Wikipedia

eller är Göing ett allmänt andra efternamn på personer från Göingetrakten?

Finns Mickel Pedersen ättlingstavla någonstans?

Leif Mårtensson
TÄBY
 

2017-11-21, 16:54
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15284
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:19
    • Visa profil
Släkt och hembygdsforskaren Olof Christoffersson (1869-1944) i Fru Alstad  skrev en del om Göing-släkten.
Hans samlingar finns bl a på Folklivsarkivet i Lund och kan nås från deras hemsida.
http://luf.ht.lu.se/Christoffersson/A_213.pdf
OBS. Glöm inte källkritiken!

2017-11-22, 17:24
Svar #2

Utloggad Leif Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 17:48
    • Visa profil
Hej Eva,

Tack för intressant information. Jag kan nu konstatera att min Göing släkt inte är släkt med Friskyttekaptenen Mickel Pedersen Göing. Däremot så finns minna anfäder i den släkt som Olof Christoffersson beskriver och våra uppgifter överensstämmer. I och med denna skrift har jag nu fått lite mer detaljer kring mina Göing anor.
Tack för hjälpen
Leif Mårtensson

2017-11-23, 08:41
Svar #3

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 09:49
    • Visa profil
Kan det inte vara så att det är ett namn som härledde till var man kom från? Alltså inte bara ett släktnamn.

Har hittat en ana som i en lista har tillägget Göing och han kom absolut från Göinge men tillhörde ingen Göing-släkt vad jag vet.
May the Force be with you.

2017-11-23, 14:52
Svar #4

Utloggad Leif Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 17:48
    • Visa profil
Hej Anna,
Från början trodde jag att det var så och i fallet Friskyttekaptenen Mickel Pedersen Göing är det nog så. Olof Christoffersson säger dock i sin skrift att det inte är så, då det inte finns tillräcklig anknytning till Göinge, men det kan ju vara så att anknytningen ligger längre tillbaka i tiden och inte finns med i de dokument, som vi lyckas hitta.
Det var ju så att många förr hade samma namn på grund av olika namnkonventioner och inte sällan la man till orts- eller gårdsnamn för att klarare definiera identiteten.
I fallet Göing i Västra Alstad spelar det kanske ingen större roll. Man tog till sig Göing som ett extra namn eftersom det uppenbarligen gick bra för dem och man kunde utnyttja namnet som ett tecken på status.

Hälsningar
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna