ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Britta Johansdotter, Horda Sjöanäs  (läst 1015 gånger)

2017-11-23, 18:06
läst 1015 gånger

Utloggad Lars Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2017-12-10, 20:59
    • Visa profil
Hej


Det finns ganska få luckor kvar i min släktforskning, men de man har vill man ju gärna kunna "släcka/stänga". En sådan lucka är frågan, vilka är föräldrarna till Britta Johansdotter och därmed var kom Britta ifrån:


Följande vet jag: föddes 1 april 1757 i Lycke Moheda, gifte sig med Daniel Jacobsson, född 4 april 1740 vilken var född i Moheda, Hörda Sjöanäs, där han även avled 16 mars 1807. Daniel hade varit gift i tidigare äktenskap med Maja Eriksdotter, Sunnartorp, Moheda. Med denna kvinna föddes åtta barn, för övrigt hittar jag även åtta barn med Britta, alltså "osannolika??" 16 barn som kunde säga far/pappa till Daniel. Allt detta enligt kyrkböckerna.



Via Arkiv Digital kan jag också förstå att flytten till Horda Sjöanäs gjordes ca 1789. Så långt allt väl, men jag går alltså bet på att hitta Brittas föräldrar. Jag har arbetat med KGF-skivan, Arkiv Digital, hembygdsböcker, men hittills utan resultat, varför jag med glädje tar emot tips, ledtrådar och uppgifter.




2017-11-23, 23:25
Svar #1

Utloggad Myrtel Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2022-06-01, 22:26
    • Visa profil
Hej! Du hittar Brittas födelse i Moheda C1:2, sid. 159 högst upp på vänstra sidan. Med vänlig hälsning Myrtel Engström

2017-11-28, 19:08
Svar #2

Utloggad Lars Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2017-12-10, 20:59
    • Visa profil
Hej Myrtel!


Nu ser jag samma sak som du! Tack för din hjälp.


Med vänlig hälsning


Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna