ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta i födelsebok men står sen som dotter i hfl?  (läst 923 gånger)

2017-11-23, 23:29
läst 923 gånger

Utloggad Jenny Sandgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-02-02, 23:01
    • Visa profil
Hej alla släktforskare, jag ser att det finns massor med fader okänd-trådar här som jag till viss del kollat igenom, men får inte riktigt svar på min specifika fråga så jag startar nytt ämne, hoppas OK.

Jag har kört fast på ett led och det är så nära som min farmors mor som står som oäkta i födelseboken. Men sen när jag hittar henne i hfl nåt år senare så står hon som "dotter" (till en man och sin mamma). Går det att ta reda på om det var hennes riktiga pappa och att de bara inte var gifta vid hennes födelse?

Har också hittat att mamman och denne man gifter sig _efter_ farmors mors födelse. Men varför kunde han inte bara erkänna sig som fader i samband med hennes födelse då? Eller var det så att prästen automatiskt skrev "oäkta" om mamman inte var gift? Förlåt för alla dumma frågor men jag kan verkligen inte sånt här och har försökt förstå saker på egen hand utan läromästare.

Kan tyvärr inte uppge exakta källor här till AD. Men farmors mor heter Anna Röstlund, född 1897-01-01 i Gnarp (Gästrikland). Död 1991-09-06 i Timrå (Medelpad). "Fadern"? som jag inte vet om han var den riktiga eller ej heter Anders Röstlund född 1868-12-21 i Harmånger. Annars mor hette: Greta Stina Söderström född 1871-12-24. Död: 1936-05-13. Greta och Anders gifte sig 1899-12-02. Jag försöker minnas exakt vilken husförhörslängd jag hittade dem i, men kommer inte ihåg. (Har tyvärr inte AD just nu men ska önska mig i julklapp). Tror det var Gnarps församling och byn kan ha hetat Gryttje eller Gällsta.

Farmors mors flicknamn var ju Röstlund men det är ju inget bevis för att hon verkligen var dotter till honom eller hur? Hur ska man kunna ta reda på en sån här sak? Jag känner mig rådvill. De enda källor jag kollat i är födelseböcker och husförhörslängder. Mina släktforskarkunskaper sträcker sig inte längre än så. Det finns ingen kvar i livet längre som jag kan fråga och jag vet inte var jag ska vända mig annat än hit. Hoppas att nån kan förbarma sig. Det skulle vara så skönt för den här frågan har gäckat mig i flera år.

Tacksam för hjälp./Jenny

2017-11-24, 00:46
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
Inget i födelseboken eller den första församlingsboken motsäger att Anders Röstlund är fadern, men det finns inte heller något som styrker att det är han. Det gäller även om han skulle ha erkänt faderskapet, ty han kan ha erkänt barnet som sitt även om han inte var fadern, för att barnet ska slippa vara oäkta. Oäkta betyder ju att modern var ogift vilket ju onekligen var fallet och faderns namn kan ha utelämnats i födelsenotisen även om modern visste vem det var. Säker kan man nog bara bli genom att DNA-testa barn eller barnbarn till Anna och hennes syskon för att se om där finns en gemensam far eller mor/farfar.

2017-11-25, 00:00
Svar #2

Utloggad Jenny Sandgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2020-02-02, 23:01
    • Visa profil
Tack Leif för att du tog dig tid att svara. Jag visste faktiskt inte att det förekom att män erkände barn, för att barnen skulle slippa vara oäkta. Hmm. DNA-test säger du. Jag får undersöka den saken vidare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna