ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hasselgren och Uggla  (läst 669 gånger)

2017-11-25, 16:44
läst 669 gånger

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Hej,

Jan (Johan) Svensson gifte sig 1751-07-26 i Skölvene (P) med Ingegerd Andersdotter (Skölvene C:2, sid. 313).
Han anges då vara 26 år och hon 20 år. Som hans far står Sven Hasselgren, modern uppges inte. Ingegerds far uppges bara heta Anders, inget mer.

Jan (Johan) Svensson dog 1790-05-19 i Tostared, Källunga (P). I dödboken anges hans föräldrar: Sven Hasselgren och Britta Jonsdotter. Jan var 63 år gammal vid döden, vilket gör att han bör ha varit född ca 1727. Men räknar man enligt uppgifterna i vigselboken bör han varit född ca 1725.

Jan och Ingegerd får många barn i Tostared, Källunga. Bland dopvittnena nämns bl.a Anders Jansson i Tostared i Hudene socken, dräng Lars Andersson i Tostared, piga Annika i Tostared i Hudene, Hustru Margareta i Jonsgården, piga Ingrid Ambjörnsdotter i Jonsgården, Trumslagaran Anders Uggla i Tostared, piga Kerstin i Jonsgården, Trumslagare Lars Kellblad...m.fl.

Jag har inte hittat Jan (Johan) Svenssons födelsenotis i Källunga för 1720-talet. Någon som vet var han är född? Jag har inte heller sett Lars Hasselgren nämnas någonstans i kyrkoböckerna för Hudene/Källunga.

Jans fru Ingegerd Andersdotter är jag osäker på när hon föddes. Är hon dotter till Anders Uggla i Tostared? I bouppteckningen efter Anders Ugglas hustru Britta Andersdotter i Tostared 4 juni 1764, efterlämnade hon och maken Anders Uggla barnen Margareta Andersdotter, Ingerd Andersdotter, Annika Andersdotter (Kullings häradsrätt FII:4, bild 548, sid.1081).

Det nämns en Ingegerd Andersdotter i bouppteckningen, men jag vet inte om det är rätt person.

Har någon mer info om Jan Svensson och hans hustru Ingegerd Andersdotter, samt om Sven Hasselgren och hans hustru Britta Jonsdotter?

Med vänlig hälsning
Helena Johansson


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna