ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson / Hänninen i Kvarnberg  (läst 785 gånger)

2017-11-30, 16:28
läst 785 gånger

Utloggad Anders Avén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 13:46
    • Visa profil
Hej,
Mina anfäder på den raka fädernelinjen är Per Andersson (Hänninen enligt Gottlund), född 1737-03-12 i Kvarnberg, Orsa, och hans far var Anders Andersson (Hänninen), född 1701-10-30 i Untorp, Orsa.
Enligt kyrkböckerna och en konversation på detta forum 2003-04-17 skulle Anders Anderssons far vara Anders Nilsson, född 1670 i Tenskog, Färila, och hans moder Kerstin Persdotter, född (döpt 1679-08-15) i Divernäs, Orsa.

Någon som vet vem som var Anders Nilssons föräldrar och hans ännu tidigare anförvanter? Han borde ju vara av den finska släkten Hänninen, eftersom hans son och sonson knutits till detta släktnamn av Gottlund.

På en annan site har jag hittat en släkthärledning från den första Hänninen i Tenskog, Peder (Petter) Bertilsson Hänninen (född i slutet av 1500-talet i Finland), och några generationer framåt under 1600-talet. Peder B var tydligen den förste invånaren i Tenskog runt 1620, invandrad från Finland. Han son ska enligt samma site ha varit Anders Pedersson Hänninen. Troligen hade denne Anders en son som hette Anders Andersson, som i sin tur fick en son som hette Pehr Andersson och en dotter vid namn Lisbeth Andersdotter.

Men jag saknar länken mellan Anders Nilsson (Hänninen) och hans far, förmodligen med förnamnet Nils.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna