ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Laurentin  (läst 1216 gånger)

2017-12-03, 16:33
läst 1216 gånger

Utloggad Karin Fredriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-06-25, 11:47
    • Visa profil
Jag har en anmoder vid namn Maria Catharina Laurentin (1755-1786), som jag med viss möda lyckats spåra en generation bakåt (Lars Laurentin ca 1725 -1797), men nu kommer jag inte längre. Detta trots att jag är envis som en röd gris och har försökt kartlägga varenda "Laurentin" i hela Sverige (och en del i Danmark och Finland också).

Under arbetet har jag förstått att jag inte är ensam med att försöka få ordning på "Laurentinerna" och därför lägger jag nu ut vad jag funnit hittills. Om jag har tur kan någon hjälpa mig att knyta ihop säcken. Om inte, kanske någon annan har nytta av det jag har hittat.

Vad har jag kommit fram till då?

Till att börja med, att det inte alls finns så många med efternamnet Laurentin som man får intrycket av när man söker i registren på t ex ArkivDigital eller MyHeritage m fl. Många är felläsningar av Laurentius, Laurentia, Laurentii, Laurentz och i ett fall t o m av "Löwenstein". I många fall har för- eller mellannamn tolkats som efternamn. Faktum är att i orimligt många fall har man både läst fel och misstagit ett för- eller mellannamn för ett efternamn.

Vad gäller dem som faktiskt hette "Laurentin" i efternamn (även stavat Laurentiin, Laurentijn, Lauerentin och Laurentino) har jag funnit att de existerade under en 150-årsperiod, innan de försvann runt år 1800. Under en del av den perioden - första halvan av 1700-talet - förekom efdternamnet samtidigt på tre skilda geografiska platser i Sverige.


Det jag hoppas kunna ta reda på är följande: 

Handlar det om samma släkt? Går det att hitta sambandet mellan individerna?


Förekomst 1: Västergötland-Bohuslän ca 1650 till 1760

Från mitten av 1600-talet till 1703 bars namnet av fyra bröder i Västergötland och sedan av en ättling till en av dem. När han försvinner upphör namnet i Västergötland-Bohuslän (sista spåret 1759). Jag är dock inte övertygad om att han är den enda sonen.

Se bifogad fil "VG.jpg", nedan.


Förekomst 2: Revinge 1725-1748
1725 gifte sig en klockare med efternamnet i Revinge, Skåne. Paret fick fem barn, men den ende sonen dog i späd ålder och namnet fördes inte vidare.


Förekomst 3: Södermanland 1725 – 1800 (det är alltså denna kategori som min anmoder hör till.)
Om man letar i kyrkböckerna mellan 1700 – 1800 dyker enstaka individer med efternamnet upp i trakten runt Nyköping i Södermanland. Den siste av dem dör 1797, ca 73 år gammal. Hans ende son är då redan död, och barnlös, varpå namnet tycks upphöra även där.
Nyköpings-Laurentinerna har dock ättlingar i Danmark, eftersom en Peter Nilsson Laurentin, född i Stora Ladugården i Nyköping, emigrerade till Kerteminde 1714

Se bifogad fil "SS.jpg", nedan.

Det finns mer att hämta här om någon är intresserad. Särskilt Västgöta-gänget är värt en hel krönika för sig. Där finns krig, fylla, dödligt våld på Uppsala universitet, maktkamp & mutor, och en massa pinsamheter i största allmänhet. Och dessutom en kvinnlig postmästare i Skara år 1700.

Hör av er om ni har något till mig, eller vill ha något av mig!

Med vänlig hälsning
Karin Fredriksson

2018-06-22, 11:49
Svar #1

Utloggad Kristina Modén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-12-04, 15:58
    • Visa profil
Hej. Du ska ha stort tack, du rätade ut många frågetecken som jag brottats med i många år. Min fm mf fm fm hette Catharina Laurentin och vad jag förstår så tillhör hon den stökiga Västergötska-Bohusländska familjen. Hon gifte sig med Eric Kielgren som också är ett stort frågetecken. Med vänlig hälsning Kristina

2018-09-08, 20:50
Svar #2

Utloggad Karin Fredriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-06-25, 11:47
    • Visa profil
 :) Jag har slutligen lyckats knyta ihop säcken och vet nu varför min anmoder Maria Catharina och hennes far Lars båda hade efternamnet Laurentin.

I mitt tidigare långa inlägg redogjorde jag för min kartläggning av namnets förekomst i Västergötland, Nyköpingtrakten och Skåne mellan 1650-1800 ca. Nu kan jag meddela att "mina" Laurentiner inte har något med dessa andra Laurentiner att göra, men jag vill inte att min hela min irrfärd ska ha skett förgäves. Därför kommer här en avslutande redogörelse i essäform, som jag hoppas kan vara till hjälp för andra som gått vilse i jakten på anfäder med detta förvirrande namn.

Och om någon har några frågor, så är det bara att höra av sig.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna