ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rysk adlig krigsfånge  (läst 1427 gånger)

2017-12-05, 11:51
läst 1427 gånger

Utloggad Inga Ellsäter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 23:20
    • Visa profil
Rysk adlig krigsfånge tog sitt liv i Sverige och efterlämnade ättlingar som utvandrat till USA.
Så lyder i korthet historien från mina amerikanska släktingar.  Han hade en befälsposition och kunde inte återvända då hans egendom i Ryssland beslagtogs.  Helga Sofia Berg född 1876 i Göteborg utvandrade men släkten härstammar från Fredsbergstrakten där t ex hennes farfar Lars Johansson Berg född 1806 och hennes farmorsfar Lars Nilsson Löfgren född 1774 båda var brovaktare vid Hajstorp Göta kanal. Vid kanalbygget arbetade ju en hel del fd ryska soldater och det finns ryska grannar i början på 1800-talet.
 Jag har förstås följt släkten bakåt så långt det går via kyrkoböckerna och läst en del om krigsfångar på nätet. Historien förtäljer inte heller vilket krig denne man skulle deltagit i. Jag hittar inget och med tanke på de knapphändiga uppgifterna kanske inte så konstigt. Jag har inget namn och ingen tidsangivelse.  Sista hoppet är att någon hört detta tidigare om rysk adelsman som begick självmord

2017-12-06, 12:11
Svar #1

Utloggad Inga Ellsäter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 23:20
    • Visa profil
Vill bara tillägga att jag har förstås följt släkten bakåt så långt det går via kyrkoböckerna och läst en del om krigsfångar på nätet. Historien förtäljer inte heller vilket krig denne man skulle deltagit i. Jag hittar inget och med tanke på de knapphändiga uppgifterna kanske inte så konstigt. Jag har inget namn och ingen tidsangivelse.  Sista hoppet är att någon hört detta tidigare om rysk adelsman som begick självmord.

2017-12-06, 15:00
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10506
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 14:50
    • Visa profil
    • Gensvaret
Någon som kan mycket om ryska krigsfångar är Håkan Henriksson vid Arkivcentrum i Örebro. För ett drygt år sedan besökte jag ett föredrag som han höll på Krigsarkivet. Hör gärna med honom:
http://www.arkivcentrum.se/index.php?id=4

Apropå Göta kanal. Här är en mönsterrulla från 1813 med de ryska kanalarbetare som ingick i det s.k. Pionjärkompaniet, som huvudsakligen lär ha bestått av desertörer från kriget 1808-09. Vid denna tid rörde det sig om cirka 150 personer:
Göta kanalbolag EII:8 (1813-1813) Bild 66 / sid 59 (AID: v89674.b66.s59)

Mer läsning här:
http://blog.arkivdigital.se/bildmaterial/pionjarerna-som-byggde-gota-kanal/

Ett radioprogram:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2068&artikel=4041910

2017-12-06, 20:17
Svar #3

Utloggad Inga Ellsäter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 23:20
    • Visa profil
Tack för svaret!
Radioprogrammet har jag hört och det var mycket intressant. Ska titta i Bällefors C:5 först bl a.

2017-12-10, 13:14
Svar #4

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Håkan Henriksson kommer att hålla detta föredrag på Stockholms Stadsarkiv 20/1 (Släktforskningens Dag).
Ulf Berggren

2017-12-11, 11:27
Svar #5

Utloggad Inga Ellsäter

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 23:20
    • Visa profil
Det finns ganska många ryska pappor som får mest oäkta barn i Bällefors vilket kan vara av intresse för andra också. De fick väl inte gifta sig utan att konvertera. Tack för tipset om föreläsningen! Jag ska skriva till Håkan Henriksson tror jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna