ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: family finder dna -fråga  (läst 1611 gånger)

2017-12-06, 23:36
läst 1611 gånger

Utloggad Carola Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 16:04
    • Visa profil
Det går ju att se vilka matchningar jag har gemensamt med en specifik matchning,  och jag kan se hur nära släkt jag är med dem.
Vissa kan jag se att de är nära släkt via Chromosome Browser, men finns det något sätt att se hur mycket centimorgan och block mina matchningar delar med varandra?

2017-12-07, 16:49
Svar #1

Utloggad Anders Hjalmarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 01:21
    • Visa profil
Nej, för det måste du ha tillgång till någon av matcningarnas kit/konto. Man kan bara se storleken på matcningen mot de man själv matchar.

2017-12-07, 18:46
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Om matcherna är med i Gedmatch kan man se det. hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2017-12-08, 12:11
Svar #3

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:44
    • Visa profil
...men finns det något sätt att se hur mycket centimorgan och block mina matchningar delar med varandra?

Tror inte de vågar eller kanske inte ens får göra detta. Att dela två personers resultat till en tredje person som inte direkt har med resultatet att göra är nog att gå ett steg för långt.

Men jag tycker som du att de borde göra så att det blir möjligt att se detta framöver men då måste väl alla användare godkänna det hela på något sätt misstänker jag.

Ett sätt att närma sig detta utan att behöva samla in massa godkännanden vore väl att börja göra "trevisa" (engelska: three-wise) jämförelser och inte bara som nu parvisa (engelska: pairwise) jämförelser. Alltså få fram listor hur mycket tre personer delar exakt samma DNA-segement.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna