ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åseby släkten Stenkyrka Tjörn  (läst 2271 gånger)

2017-12-07, 19:53
läst 2271 gånger

Utloggad Ingemar Jacobson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-08-09, 07:59
    • Visa profil
Hej
 Jag har nyligen börjat med släktforskning och vore tacksam för lite hjälp. Har dock inte börjat från noll då en del äldre släktingar gjort en hel del. PÅ min fars och farfars sida har jag nu hamnat hos Åseby släkten på Tjörn, Stenkyrka dvs  Jakob Nilsson och dennes far lagrättsmannen Nils Jakobsson. Har sett en del äldre inlägg om detta . Det jag undrar över är nu en del info från andra släktträd i My Heritage och Geneanet där det står Jakob Nilsson Natt och Dag. Finns också olika uppgifter om efternamnen på såväl Jakobs som Nils makar.
Har inte sett något källmaterial ännu för dessa uppgifter, tycks mest vara korsreferenser till olika släktträd ! Det vore fantastiskt spännande  att få veta om någon vet mer om detta  Som nybörjare i genren är det ibland svårt att hitta och hitta rätt.
Tacksam för all hjälp jag kan få  :)
Ingemar Jacobson

2017-12-08, 01:14
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Det har ju funnits massor av Jakob Nilsson under tiderna som inte alls är släkt. Påstår andra släktträd att det är just din Jakob Nilsson som är Natt och Dag?

2017-12-08, 06:32
Svar #2

Utloggad Ingemar Jacobson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-08-09, 07:59
    • Visa profil
Hej Leif,

Tack för att du hörde av dig . Svaret på  din berättigade fråga är ja då övriga uppgifter tycks överensstämma med den info jag har sedan tidigare. Finns som sagt flera släktträd med lagrättsman Jakob Nilsson Natt och Dag, Åseby, Stenkyrka,Tjörn, 1620-1678, och sen flera med "bara" Nilsson som efternamn men där träden i övrigt till stor del är identiska. Jakob Nilsson hustru heter fö Anna Reersdotter Green i del träd  och Anna Reersdotter i andra. Vore ju fantastiskt kul att få veta källorna till olika uppgifterna.


2018-04-24, 08:22
Svar #3

Utloggad Jörgen Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 13:55
    • Visa profil
Hej, vad du nu berättat är just faran med släkttavlor på nätet. Man tenderar till att lägga till tillnamn för att bättra på anorna, utan att ta ansvar för sina uppgifter. Jakob Nilsson född i Åseby levde på Aröd, Stenkyrka var gift med Reersdotter född på Aröd, där uppgift över hennes förnamn saknas. Det finns mig veterligt inga källuppgifter över att Jakob i mantalslängder eller i domböcker nämnts med namnet Natt och Dag. Inte heller hans far Jakob.  Att Reersdotter tillhört släktet Green är helt taget i luften. Hennes far var Reer Torstensson, ff Torsten Reersson från Åker i Stenkyrka, med inga kända släktband till Green.
Med vänlig hälsning Jörgen Olofsson

2018-04-24, 08:59
Svar #4

Utloggad Ingemar Jacobson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-08-09, 07:59
    • Visa profil
Hej Jörgen,

Stort tack för svaret, det du skriver är väl det jag nu kommit fram till, människan är sig lik så att säga. För mig är det viktigt att alla uppgifter är verifierade på något sätt med historiska dokument. Jag har med hjälp av det material som du och Tjörns fantastiska släktforskare lagt ut kommit en bra bit på vägen. Försöker nu få tag i det material som J-A Nordahl publicerat om Nils släkt i Åseby.

Mvh

Ingemar Jacobson

2018-04-24, 10:18
Svar #5

Utloggad Ingemar Jacobson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-08-09, 07:59
    • Visa profil
JA Nordström skulle det vara

Mvh Ingemar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna