ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Nylander  (läst 7269 gånger)

2017-12-09, 08:37
läst 7269 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vill meddela att Anders Nylander dog den 22 november 2017 efter en kort tids sjukdom.


Han kanske inte var känd av så många anbytare, men många av oss gamla-foto-intresserade kanske har kommit i kontakt med honom.


Anders var nog en av dem som har lagt in allra mest foton i Rötters Porträttfynd. För flera år sedan blev han administratör för Porträttfynd. Han skötte om det dagligen, helger, som under semestertid. Under hans sjukdomstid berättade han för mig, att han hade bara varit frånvarande en endaste dag!!!


Han hade en otrolig koll på sina album. Ställde jag en fråga om ett gammalt foto i ett album, så nog fick jag ett svar nästan omgående.


Han fick vara med om, innan han gick bort, att boken Högsjö, om en by, släkter, folk och grannar, gavs ut, en bok där han varit med och bl a bidragit med fotografier. (Högsjö i Medelpad).


Även om jag aldrig träffat honom personligen, så saknar jag honom väldigt. Vill jag identifiera kort i något gammalt album, som han kanske lade in för ca 14 år sedan och behöver ställa frågor om det, så får jag inga svar.


En sådan doldis som han var för många, så förtjänar han att omnämnas för sitt arbete som Administratör av Rötters Porträttfynd, alla hans tiotusentals foton i Porträttfynd och sitt otroliga engagemang för de gamla porträttfotografierna.


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2017-12-09, 10:51
Svar #1

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Anders Nylanders bortgång var en tråkig nyhet att få kännedom om. Precis som Ann-Mari så har jag bara haft brevledes kontakt med Anders. Under vår förenings arbete med "Porträtt i Norr" fick jag anledning kontakta honom och möttes av mycket värme och engagemang. Jag stämmer in i Ann-Maris hyllning!


Ulf Holmberg

2017-12-09, 12:03
Svar #2

Utloggad Lisbeth Petersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2021-02-16, 10:55
    • Visa profil
    • www.nannersbok.se
Så tråkigt att höra. Jag har också haft mycket fin kontakt med Anders även om jag inte varit så aktiv sista tiden i Porträttfynd. Han har varit till stor hjälp när jag frågat honom och snabb med att lägga in nya foton och kommentarer.


2017-12-09, 22:00
Svar #3

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Så oerhört tråkigt att höra att denne eldsjäl lämnat oss. Att hans oförtröttliga kulturhistoriska arbete nu är avslutat - det är svårt att ta till sig. Jag har haft förmånen att få träffa honom några gånger och det har alltid varit lika intressant och roligt.
Att han inte längre finns bland oss känns smärtsamt, men vi får i alla fall glädja oss över alla gamla bilder som han räddat åt eftervärlden och gjort tillgängliga under åren.
Jag tror ingen som inte själv är aktiv med att samla in gamla bilder, skanna, jämföra, dokumentera och publicera dem kan sätta sig in i vilket ofantligt arbete det är som Anders Nylander gjort. Dessutom har han funnits till hands och svarat på frågor, arbetat med administrationen av Rötters Porträttfynd och även lagt mycket tid på arbetet i hembygdsföreningen. Jag kan med sorg i hjärtat konstatera att en fantastisk man lämnat oss alltför tidigt.
Mona-Lisa Mårtensson

2019-02-04, 14:37
Svar #4

Utloggad Anette Sarnäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 16:05
    • Visa profil
Vet någon vad som hänt med de bilder han laddat upp på Porträttfynd? Är det någon förening som har dem?

2019-02-06, 10:37
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag fick en bok av honom någon vecka innan han avled. Den heter "Högsjö, (Medelpad) om en by, släkter, folk och grannar". kanske någon, som varit med och skrivit boken vet något.


Jag fick en hårddisk med foton av Anders, men där verkar det bara finnas sådant, som inte platsade i Porträttfynd eller sådant han inte hunnit lägga in.


Om du letar fram min epostadress, kanske om du letar i någon kontaktkatalog här och skickar ett mail till mig, så ska du få en mailadress till en person, som hjälpte Anders med det datatekniska. Han kanske vet vad som hände med de tiotusentals foton Anders hade samlat på sig.


Får du veta något, vore det jättebra om vi alla får veta vart korten tog vägen.


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2019-02-06, 23:49
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ann-Marie,
Hade helt missat detta. Så tråkigt.
Jag hade kontakt med Anders under en period. Lyckades lösa frågan om ett album p g a en bild här i forumet. Jag ville köpa albumet för att skänka det till Gränna museum, men fick en CD med bilderna. Här en länk till en artikel som blev till p g a mötet med honom.
Må Anders vila efter att ha glatt så många.


http://www.gamlavykort.nu/artiklar/bunn.htm[/font]
Vänligen,
Olle Elm

2019-02-07, 21:29
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle!


Fint skrivet!


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2019-03-13, 15:03
Svar #8

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Jag skulle behöva använda ett porträtt som Anders Nylander har laddat upp till en artikel i Lundagenealogen. Vad gör jag? Vem äger bilden?


Mvh
Marianne K

2019-03-15, 09:26
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om du laddar upp bilden för att använda den för ditt eget bruk, kan det väl knappast vara något hinder?


Ska du använda bilden för att publicera den, då vet jag inte vad som gäller. Personligen kan jag tycka att om det gäller ett visitfoto, så kan det finnas flera i omlopp. Man kan ju faktiskt äga ett liknande själv.


Det ska finnas en diskussion om vem som äger fotot, någonstans i AF. Jag har för mig att svaret var fotografen och kanske en viss tid efter det togs? 70-100 år?
Ann-Mari Bäckman

2019-03-15, 16:11
Svar #10

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Tack för snabbt svar. Fotot är taget 1897 och alltså över 100-årsstrecket så jag förmodar att det är riskfritt att använda det.


Mvh
Marianne K

2019-03-15, 20:15
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det skulle kanske vara så att du anger varifrån du hämtat fotot, precis som man anger källan till annat man publicerar?
Ann-Mari Bäckman

2019-03-16, 12:28
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne K!


Se första sidan på Rötter! Klicka på "Vill du vara gästbloggare"? Där på sista stycket har du svaret!


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna