ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ål(W)C:1 1648-1713 Bild 13/Sida 10  (läst 1406 gånger)

2017-12-09, 13:13
läst 1406 gånger

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Hej!
Jag tycker mig se att stycket börjar med:
"Dec 1 Advent. Döptes Lars Olsson i Brenäs. Född ?"
Stämmer det och vad står det i övrigt?
Mvh Stig-Åke

2017-12-10, 10:20
Svar #1

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Nej, det verkar stå:

Die 1 Advent. döptes  Lars Persson i Brenäs. Fadd. And. And. i Skuggar¤
Johan And. i Holen h. Kirstin Olsd. Tunstad
Jan Lilliesköld

2017-12-10, 11:11
Svar #2

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Hej Jan och tack för hjälpen.
Det var ju synd att det inte var min ff ff ff ff f Lars Olsson.
Då är det bara att leta vidare :)

2017-12-10, 11:28
Svar #3

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Hej!

Vilken by tror du att din(a) ana varifrån ?
Jan Lilliesköld

2017-12-10, 15:45
Svar #4

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Hej Jan!
Jag tror att Lars Olsson är född i Kilen 1655, men är inte helt säker på det.
Han gifte sig två gånger, först med Kerstin Olsdotter f ca 1660 i Kilen och senare med Anna Olsdotter f ca 1655 också i Kilen.
Han fick med Anna två barn och bägge är troligen födda i Kilen (Olof Larsson f 1679 och Karin Larsdotter f 1683).
De flesta av dessa uppgifter är inte bekräftade med källhänvisning, utan det är detta jag försöker göra nu.

2017-12-10, 16:01
Svar #5

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Hej igen!

I Ål(W)C:1 1648-1713 Bild 24/Sida21, rad39, så står det - enligt Maud Svensson som hjälpte mig med översättningen - "Dominica 23 Trinitatis döptes Lars Olofssons barn i Kijlen Olof". Det är alltså Olof Larsson som döptes 1679-11-23 i Kilen.

2017-12-10, 18:48
Svar #6

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Ok - I Kilen har jag väl inga anor i, annars har jag ett antal anor från Ål (mest i Solberga).

Det finns en Lars Olofsson döpt 2:a advent 1653
Ål (W) C:1 (1648-1713) sid 8
men då i Holen ...

Du skulle nog behöva något "stöd" ifrån domböcker och/eller mantal för att kunna "säkra" dina anor så här långt tillbaka i tiden ?
Jan Lilliesköld

2017-12-12, 23:16
Svar #7

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Hej Jan!
Du nämner domböcker och mantal som en väg att säkra mina anor.
Detta är nya uppslag för mig. Kan du utveckla detta lite så jag förstår mer om hur jag skall gå till väga.
Domböcker handlar väl bara om de som råkat i klammeri med rättvisan, eller?
Mantalslängder har jag aldrig letat i, det kanske kan vara en framkomlig väg.
Mvh
Stig-Åke

2017-12-12, 23:52
Svar #8

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Jo, iochförsig så är det "bara" människor som varit föremål för ärenden hos en rättsinstans, här närmast tings-/häradsrätterna som kan hittas nämnda i domböckerna. Jag är dock inte insatt i hur det föreligger med tillgängliga längder just för Åls del. Men det kan man säkert kolla upp i både SVAR och ArkivDigital. Nationell ArkivDatabas (NAD), hos Riksarkivet (http://www.nad.riksarkivet.se/) är väl dock den säkraste källan till att se om det överhuvudtaget finns några bevarade längder för den häradsrätt du är intresserad av.
I info från ArkivDigital står det angående Ål:
Tingslag:
-1893 Leksand, Ål och Bjursås
1894-1915 Leksand

Men i domböcker är det inte enbart brottsmål som förekommer, utan vanligast är nog olika tvister, inte minst om markäganden, arv med mera. Vidare brukar det finnas fastor - alltså fastställande av fastighets-köp.
Men visst - en del familjer förblir väldigt "anonyma" i dessa protokoll ;-)

Men som jag uppfattat dig, så har du svårt att läsa den "tyska stilen" - den behöver man nog vara välövad i läsandet av - om man ska få någon större nytta av domböcker !

Ibland finns det entusiaster som transkriberat hela domböcker. Så om man har tur, finns det sådana skrifter att införskaffa. Som exempel kan jag nämna att Fryksdals Härads domböcker (Värmland) finns utgivna som böcker (och även i digital form).
Dock tror jag inte det finns för Åls del ?

Mantalslängder kan också vara värdefulla, inte minst innan kyrkoböcker finns tillgängliga, för att följa vem/vilka som var skrivna som boende/ägare av de olika hemmana.
Ersätter ju inte möjligheterna med husförhörslängder i informationsinnehåll - men vad gör man när inte sådana finns ...


Detta är bara ett kortfattat svar. Kan ju nämna att jag först så sent som i våras, själv läste Släktforskarförbundets handbok 'Mantalsforska'. En väldigt nyttig och intressant bok, för en annan som inte så ofta under tidigare år tittat i mantalslängder.
Jan Lilliesköld

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna