ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nybörjare med DNA som komplement till min släktforskning!  (läst 1853 gånger)

2017-12-10, 16:00
läst 1853 gånger

Utloggad Ronny Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-05-25, 00:23
    • Visa profil
Hej! Jag har släktforskat några år, blivit rätt inbiten men aldrig tidigare använt mig av DNA som komplement till forskningen! Nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt ett DNA test från Family tre DNA, ett såkallat; Family Finder, Y-DNA67! Nu väntar jag med spänning på att testet ska dyka upp i brevlådan!

Frågan jag ställer mig är om det kan finnas möjlighet att hitta min morfars ”okände far”? Med hjälp av detta test? Eller finns det annat typ av DNA test som hjälper mig bättre i just denna fråga? Skulle det finnas större möjlighet att hitta ”denne okände” om jag låter min mamma DNA-testas också!?
Blir lite förvirrad när jag läser på om detta? Kan ett komplement av ett mtDNA ge mera ledtrådar än de jag får ut av det jag beställt ovan i just den frågan om min morfars okände far eller ger det inget mer i just den frågan? /Mvh Olof
Noretättling

2017-12-10, 19:57
Svar #1

Utloggad Anders Hjalmarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 01:21
    • Visa profil
Frågan om din morfars far har bäst förutsättningar att lösas med många FamilyFinder test på flera olika personer. Exakt vilka mer än du som kan behöva testas framträder oftast efterhand, men din mamma är absolut en person du ska testa. Y-test och mt-test kommer inte hjälpa dig att hitta just din morfars far.

2017-12-10, 21:47
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Kan bara instämma med Anders när det gäller testandet av din mammas DNA.

Men om du har en morbror (morfars son) så kan du ju testa denna persons Y-DNA (Family Finder går ju givetvis bra även här). Y-kromosomen i detta fall borde ju i så fall ha kommit från den okända morfaderns far.

2017-12-10, 23:41
Svar #3

Utloggad Anders Hjalmarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 01:21
    • Visa profil
Helt korrekt att en ev morbror kan y-testas och göra att du får tag på den okändes y-DNA. Det skulle i så fall vara ett utmärkt test för att kunna bekräfta en kandidat till den okände om det finns någon annan son, son son, son son son eller annan man konstaterad finnas på raka faderslinjer från kandidaten i fråga. Att ta ett y-test för att leta med är dock tyvärr sällan effektivt alls. Jag brukar jämföra det med att skjuta med ett kulvapen rakt ut i luften och hoppas träffa en fågel i flykten, medan autosomala test är som att skjuta med ett hagelgevär och dessutom sikta mot en fågelsvärm. Skillnaden i sannolikheten att man ska få ut något av dessa två typer av tester vid sökande är tyvärr större än vad skillnaden i möjlighet att få ner en fågel på marken är i de skyttebilder jag målat upp. Y-tester har dock många andra bra grunder att göra och har man bara fångat en eventuell morbrors DNA med ett FamilyFinder-test så kan man ju lätt efteranalysera samma inskickade kit för y-DNA om man senare vill göra ett sådant test. I samhällen utan patronymikon-efternamn kan man ha något större nytta av y-test för sökande eftersom man kan ibland då kan hitta flera träffar med samma eller liknande efternamn som då i alla fall ger något.

2017-12-11, 00:05
Svar #4

Utloggad Ronny Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-05-25, 00:23
    • Visa profil
Tack för era svar! Jag var lite inne på dom tankarna själv att jag nog bäst finner ledtrådar genom ett såkallat family Finder och att som Anders säger utöka med fler dna från närliggande släktingar (typ mamma)! Sedan den idén, Marcus upplyser om fungerar dåligt då det inte finns någon bror till mamma att använda! Sedan vet man ju aldrig, kanske finns någon son till den okände som finns med i någon annans faderslinje men det vet man ju aldrig... spännande hursomhelst eftersom jag har i övrigt väldigt komplett när det gäller ”papperforskningen” där jag har lyckats fylla på med anfäder i stort sett i alla led åtminstone tillbaka till 1700-talet och vad det gäller nuvarande släktingar (ättlingar) så är det näst intill komplett till fyrmänningar! (Dock vet man ju aldrig 100% att det stämmer med det man finner i kyrkböcker osv. Man får väll nicka till om det dyker upp troliga tremänningar som man inte har med i trädet, då kan man börja ana var den gemensamma annan finns? ;) Hoppas jag tänker rätt, när det gäller syftet med DNA som komplement till min släktforskning!
Noretättling

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna