ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tor(e) Månsson/Markfeldt  (läst 851 gånger)

2017-12-14, 12:09
läst 851 gånger

Utloggad Urban Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 19:18
    • Visa profil
Under äldre inlägg t.o.m. 2006-11-17 (https://forum.genealogi.se/index.php?topic=48321.0) finns en diskussion om Tor Månsson/Markfeldt m.m. och elva år senare håller jag på med samma fråga men lyckas inte hundraprocentigt knyta ihop Tor(e) Månsson som föds i Hällestad med Tor(e) Månsson och Tor(e) Markfeldt i Tjällmo.

Det jag hittat, förutom det som nämns i den tidigare diskussionen, är att Måns Torsson och Anna Hansdotter i Hällestad (Åsebro) förutom Tor får ytterligare två söner, Hans och Måns (1732-1736). I 1734 år mantalslängd för Hällestad finns en Måns med hustru i Åsebro.

Efter 1736 har jag en stor lucka fram till 1750-talet. I Tjällmos mantalslängder (Hågra) hittar jag 1751: Måns och hustru, drängar/söner Hans och Anders; 1753: Måns och h., dr/s. Hans och Måns, piga/dotter Maja; 1754: Hans och h., dr./s. Måns och Per, g. åboen Måns. Detta stämmer delvis bra med sönerna Hans och Måns med antagandet att Anders och Per är drängar och Maja piga (eller dotter?) och att den äldste sonen Hans tar över när fadern hamnar på undantag. Vart Hans och Måns tar vägen senare har jag inte hittat ännu, inte heller var mellanbrodern Tor är under dessa år, men något som talar för att det kan vara rätt familj är att en Måns Torsson dör i Hågra 1755, som tidigare nämnts, och att de i samband med det försvinner därifrån (de finns inte med 1756).

Tor hittar jag första gången i Tjällmos mantalslängd 1756 (= 1755) under Dråsa, därifrån han enligt vigselboken 1756-02 ska komma. I nästa bok är han inte kvar där, vilket också stämmer, då han enligt födelseboken (då sonen Måns föds 1756-04) ska hålla till i Toltorpet under Ubbetorp, därifrån också frun Maria Eriksdotter ska komma enligt vigselboken. Där hittar jag dock ingen av dem i mantalslängden vare sig före eller efter vigseln, utan där finns endast en "Mårten och h."

I februari 1759, då dottern Maja Stina föds, ska Tor Månsson och Maria Eriksdotter finnas i vad jag tolkar som Lekebecken under Österby ägor. Lekebäcken hittar jag inte vare sig i mantalslängderna eller på någon karta och jag hittar inte heller någon av personerna under Österby i mantalslängden 1759 (= november 1758). Däremot finns Tor med hustru under Markebo där de inte ska vistas förrän senare enligt födelseböckerna och där efternamnet Markfeldt först dyker upp.

Något som ytterligare knyter ihop det hela lite är Tors eventuella mor Anna Hansdotter som dör just i Lekebecken 1758. Inte heller henne hittar jag i mantalslängderna och i dödboken står hon som hustru i stället för änka, så även där är det inte helt hundraprocentigt.

Sammanfattningsvis är indicierna ganska goda ibland, även om helheten fortfarande är lite svajig med ett flertal luckor, så jag vore mycket tacksam om någon har ytterligare pusselbitar att bidra med.

2017-12-16, 19:47
Svar #1

Utloggad Urban Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 19:18
    • Visa profil
... och nu har jag hittat Måns Torssons första gifte med Maria Larsdotter och fyra barn där. Kanske är de några av den stora mängd Månssöner som får barn i Tjällmo under 1750- och 1760-talen och är vittnen på varandras barns dop ...

2018-01-06, 14:07
Svar #2

Utloggad Urban Lindqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 19:18
    • Visa profil
Nu tror jag mig ha hittat tillräckliga indicier för att dra en rimlig slutsats. Tack för visat intresse, ni som läst frågan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna