ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lilliecrantz  (läst 588 gånger)

2017-12-23, 12:04
läst 588 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Gerhard LillieCrantz om underhåld i Krigzmanshuset

Stormäcktigaste Allernådigste Konung

In för Eders Kongl. May:ttz höga Thron nödsakas iag arma och olyckelige krigzbetiente dhenna min underdånigste böneskrift att nedlägga, allerunderdånigste bediandes Eders Kongl. May:tt i nådigst behiertande af mine långlige uthi 53 åhrs tijd sedan Åhr 1658 giorde underdånige Krigstienster, och dhen mig under samma tijd åkomne swåra bräckelighet medelst ett, Åhr 1704 hastigt rörande slag, så att iag dher igenom icke allenast mist måhl och hörsell, uthan och största dhelen af syn och kraffter wijd dhenna min höga 72 åhrs ålder, såson hoosgående Copiala attest uthwijsar, täcktes allernådigst benåda mig lijka medh andra uthi Eders Kongl. May:ttz Krigztienst blifne bräckelige, uthi min öfrige och förmodelige korta Lifztijd, åhrligit underhåld af Wadstena Krigzmans hus Medell effter reglementet på dhet iag tilika medh min fattiga Maka under en så hög ålder och swår siukdomb icke må af hunger oppgifwas eller nödsakas blåtta mine grå hår medelst allmoso tiggiande, sedan iag största dhelen af min lifztijd till Eders Kongl. May:ttz tienst oppoffrat och nu all min för hafde lilla ägendom uppå lekedom förgäfwes kostat, i hopp att återwinna min förrige hälsa igen. Jag afwaktar fördenskull med underdånigste förtröstan en nödig bönhörelser, hälst emedan Eders K:l May:tt Åhr 1710 medh dess allernådigste dimission och afskedh ifrån min uthi 24 åhr intill bem:te Siukdoms tijd förestådde Capitaine beställning, under Jämtelandz Dragone Regimente, uppå min underdånigste giorde ansökning mig allernådigst benådat och elliest af Kongl: Nådh och mildhet icke plägar lemna sina gamla och trogna förafskedade krigzmän uthi älende.
Förblifwandes med allerunderdånigste wördnad och trohet.
Stormäcktigaste allernådigste Konung
Eders Kongl. May:ttz
Allerunderdånigste och Troplichtigste undersåte och Tienare
Gerhart Liljekrans

Resol. Kongl. May:ttz samtel. härwarande Råd finna godt och skähligit at bewillja Supplicanten underhåld af Krigzmans huus medlen effter Kongl. May:tz Reglemente Till hwilketz åthniutande Supplicanten blifwer härmed till Kongl. KrigzCollegium remitterad. Stockholm d. 22 Januarii Anno 1712
Uppå deras Excell:rs befallning
Joh. Schmedeman

d 27 Jan. 1712 går Bref här om till H Landzhf Hoghusen"

Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/76 (1712), bildid: A0065990_00114 ff


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Lilliecrantz_nr_480

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna