ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: mtDNA och Y-DNA utan med okända släktingar  (läst 2383 gånger)

2017-12-27, 00:00
läst 2383 gånger

Utloggad Lars Fredriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-02-13, 15:43
    • Visa profil
Jag har registrerat mig först för mtDNA test och sedan Y-DNA test. När jag sedan får resultatet som fortfarande rullar in så ser jag inga kända namn över huvudtaget  Nästan varje dag får jag mejl som säger "We Found a New mtDNA Relative" eller "We Found a New Y-DNA Relative".

Varje gång jag läser mejlet och loggar in så finns det att antal namn med helt okända namn.
mtDNA resultaten säger genetic distance 1 och där står två namn inklusive deras släktträd. Men namnen är helt okända för mig. Själv har jag gjort ett eget släktträd med runt 1500 namn
och inga finns där.
Samma sak har jag fått mejl om Y-DNA men där är genetic distance 7, alltså väldigt långt bort och lika okända namn.

Jag har inte beställt något autosomalt test då jag tvivlar på att det ger något mer än de jag redan har.
Går i tankar att göra ett DNA test via någon annan leverantör av DNA tester för att se om det ger något bättre.

Är det någon här som kan ge mig lite info om detta eller ge mig lite tips hur jag ska gå vidare?

Jag letar egentligen inte efter någon person utan är bara lite nyfiken på hur denna väg till  släktforskningen eventuellt skulle fungera och tillföra för mig.


2017-12-30, 17:07
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Med autosomalt test är det större chans att hitta närmare släktingar, som går att hitta sambandet med.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2017-12-31, 13:44
Svar #2

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil

Jag antar att det är Family Tree DNA du har tagit testet hos?
Är det så, anser jag att du inte behöver lägga pengar på nya test via andra testföretag. Det kommer troligen inte ge dig mer.
Använd pengarna till att införskaffa en bra handbok om DNA forskning. Den finns i Rötterbokhandeln, och är läsvärd. Läs denna och sätt dig in vad DNA forskning är.


Googla på nätet på dina haplogrupper. Kanske finns här något att läsa? www.eupedia.com. Detta ger dig en hint om var dina förfädrar kom ifrån och lite förståelse om din bakgrund.


För att få ut mer och bättre resultat på Y-DNA så behöver dessa uppgraderas. Y67 eller Y111 samt BIG-Y Tyvärr ganska kostsamt. Men passar man på vid erbjudanden de har flera gånger per år så får man ner priset lite. Samt gå med i projekt grupperna som Family Tree har för avsedd haplogrupp. Detta kostar inget.
Med BIG-Y resultatet bör man ladda hem VCF filen och skicka detta till www.yfull.com (49$) och om man är testad som R-P312 till www.ytree.net. De gör bl.a åldersberäkningar på de olika mutationerna och är värdefull data för att skapa ett "SNP-Släktträd" bortom kyrkböckernas räckvidd. Naturligtvis får man inga namn, men man kan skönja hur ens egna förfädrar har rört sig genom århundraden/årtusenden.


Efter detta får man ett antal SNP (mutationer) och vet ungefär när de uppkom i släkten.
Jag har tex lyckats isolera en enda SNP (mutation) som uppkom mellan år 1500-1580. Med denna SNP kan jag sedan för en billig peng (ca 20$) kontrollera andra tänkbara raka fädernesled från 1500-talet till idag om man hittar någon som vill ställa upp för ett test. Detta görs via testföretaget www.yseq.net.
Det går alltså kontrollera tänkbara led där det är luckor i kyrkböckerna, där "pappersforskningen" inte räcker till.


Blev kanske lite långt, men det första du behöver göra är att skaffa boken. Sedan får du se hur och vad du vill göra, samt hur mycket pengar du vill spendera på uppgraderingar.
Eftersom du har forskat fram 1500 namn i din släkt så förstår jag att du är intresserad av släktforskning och då finns nog möjligheten eller risken att du kan bli biten av DNA forskning också. Bara du sätter dig in i det hela hur det fungerar, vad det kan ge och inte ge  :D .


/ Tony


2017-12-31, 14:09
Svar #3

Utloggad Lars Fredriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-02-13, 15:43
    • Visa profil
Stort tack Tony för uttömmande svar.
Jo det är Family Tree DNA jag har använt mig av eller registrerat mig på och gjort topsning med och skickat in.

Jag såg att BIG-Y tar de ordentligt betalt för, 400 dollar. Även Y67 eller Y111 kostar ju på och p.g.a detta ligger jag lågt med detta nu men ska köpa boken hos Rötter en handledningsbok och läsa på om DNA forskning.

 

2017-12-31, 16:22
Svar #4

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil



japp, en bra början !


Kort sagt Y-DNA och mt-DNA match är oftast en match bortom kyrkböckernas räckvidd. Dessa DNA går väldigt djupt.
Det kan vara medeltid, järnålder, bronsålder eller ännu längre tillbaka man härstammar från samma person.
Det har sin fascination.
Använd gärna TIP funktionen för din Y-DNA match. Då får man en grov uppskattning hur långt tillbaka man delar gemensam anfader.

Family Finder test är som inlägget ovan skriver det test som man får träffar inom kyrkböckernas tid.
Här har man större möjligheter att jämföra varandras släktträd.
/ Tony




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna