ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snipa, Snipberget. Historik.  (läst 943 gånger)

2017-12-27, 21:56
läst 943 gånger

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2022-04-13, 22:13
    • Visa profil
Jag försöker bringa reda bland mina tidigare släktingar i Snipa och Snipberget och även kringliggande byar.

När jag följer generationerna, som ofta flyttar kors och tvärs mellan gårdar och byar, slår det mig, att varken byn Snipa eller Snipberget finns på moderna kartor. På Sveriges länskarta har jag funnit Snipberget och Snipmyren nv om sjön Mangen men det är ingen bebyggelse kvar där.

Jag är intresserad av att veta mer om vad som hände med fastigheterna och de som bodde där.

Mvh.

Jan Berglund, Sorsele.

2017-12-30, 23:45
Svar #1

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2022-04-13, 22:13
    • Visa profil
Kan detta vara svaret på min fråga? 6. ”Anders Engholm och Bengt Ulrik Schröder, vilka år 1803 vid Stockforsen invid Mangsliälven uppförde Fryksdalens nordligaste järnbruk, Kristinefors, och av några bönder i denna bygd köpte 4 000 tunnland skog för - fyra rullar tobak, tre kannor brännvin, och en tunna sill och en tunna salt”. (KJELLIN 1941 s. 270). Bruket nedlades 1880. Det förstördes av en översvämning 1884.
Kristineforrs bruk blev i alla fall ägare till skogen vid Snipa och bönderna eller husbönderna, som det hette, blev torpare under Kristinefors eller inhyses. Drängar, och pigor, obefintliga. Historiken går att följa i husförhörslängderna.
Någon som vet mer?



Gott nytt år! önskar
Jan Berglund, Sorsele.

2018-01-06, 17:44
Svar #2

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:53
    • Visa profil
Hej Jan,

Till viss del kan det det du skriver vara en av anledningarna att bygden avfolkades.
Det finns många liknande platser på Finnskogen som avfolkades under 1800 talets senare del, en del drog norrut för arbete och flottning och stannade kvar där även utvandringen till USA var stor, det var en fattig byggd.

Det finns två böcker Nyskoga förr och nu där det kanske finns mer information de bör gå att låna.
Nedan är en länk till Riksantikvarieämbetets sida där kan man se var torpen låg och i vissa fall kan det finnas beskrivning när man zoomar in.

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html;jsessionid=137B22CE581CD49F603D01CC9253825D?objektid=10213602730001&tab=3


Mvh
Mikael
 

2018-01-06, 21:01
Svar #3

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2022-04-13, 22:13
    • Visa profil
Mycket tack Mikael för ditt svar!


Jag har i veckan fått Nyskoga- förr och nu, del 1 och 2, som fjärrlån från Lunds universitetsbibliotek! Lita på att jag läser och jämför med mina ansedlar!
Jag har redan hittat Länskartan, den innehåller mycket intressant. En mycket bra karta! Rekommenderas verkligen!


Min forskning går vidare bland byarna som finns kvar på finnskogen och de som försvann.


Mvh.
Jan Berglund, Sorsele.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna