ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blomberg Carl Adam, Överkalix ?  (läst 1395 gånger)

2002-05-28, 18:24
läst 1395 gånger

Bernt Eriksson

Hej!  
Jag släktforskar på anor i Norrbotten och söker nu uppgifter om en Carl Adam Blomberg.  
Han föddes 1770, flyttade omkring 1803 till Gyljens bruk, Överkalix sn (möjligen från Säby sn. i Småland). Han gifte sig där den 22/12 1803 med Brita Renman från Långnäs i Nederluleå, paret fick fem barn. Carl Adam som sedermera stod som bokhållare, dog den 20/5 1828 i Heden, Överluleå. Jag är tacksam för alla upplysningar om honom och hans anor.  
 
På förhand tack
Bernt

2002-11-16, 16:01
Svar #1

Kristina Öhman

Jag är på morssidan släkt med Carl Adam Blomberg och har efterlyst honom i Småland men inte fått något svar. Han hade varit jägare hos Samuel Gustaf Hermelin på Gripenbergs säteri i Småland enl dödboken. Vad är det som säger att han möjligen kom från Säby socken i Smäland. Är det födelsebok eller någon annan källa som jag skulle kunna beställa hem. Din upplysning om Brita Renman är intressant. Jag har nämligen inte hittat henne heller. Har du hittat henne i födelseboken?
Jag har fått kontakt med en man som heter Tomas Hermelin i Duved. Han är i rakt nedstigande led släkt med Samuel Gustaf Hermelin. Han har kontakter med Gripenbergs säteri. Jag skall skicka henom de upplysningar jag har om Carl Adam. Han skulle försöka få fram om det finns någonting på säteriet, som kan skingra mystiken. Det är många släktforskare som har sökt utan att finna. Får jag fram någonting meddelar jag dig.
Hälsningar Kristina

2002-11-16, 19:02
Svar #2

Bernt Eriksson

Hej Kristina!
Det var kul att det är fler som är intresserade av Carl Adam Blomberg. Jag har verkligen jobbat för att komma vidare med honom. Det lilla jag har om honom och hans hustru Brita Renman delar jag gärna med mig av. Vad har du för kopplingar till paret? Är det släkten Boqvist, eller är det barnen? Är det något mer så kanske jag ändå kan hjälpa till. Hör gärna av dig igen!
Mvh Bernt
 
************************************************
Carl Adam Blomberg f.1770 var enl. uppgift, baron Samuel Gustaf Hermelins jägare på  
säteriet Gripenberg i Säby sn. utanför Tranås i Småland. Carl Adam flyttade till Gyljens  
bruk i Överkalix c:a 1803.
 
Enl. Överkalix Vb.C:3-5/5 1793-1825:  
Bruksbokhållaren Carl Adam Blomberg söderifrån, samt Brita Renman,  
bondedotter från Luleå. Lysningsdagar 1803: 27/11 - 4/12 - 11/12. Vigsel 22/12 1803.
(Not i communionsbok för Säby sn: Ryttaren 88 Blomberg på säteriet Gripenberg)
Carl Adam dog den 20/5 1828 i Heden, Överluleå.
 
Källor:
Överkalix Vb.C:3-5/5 1793-1825
Johan Julius Blombergs släktregister.
Mormonernas Family Search  
Anbytarforum:  Eva Jonsson
------------------------------------------------
 
Brita Renman f.1778 i Långnäs, Nederluleå, gifte sig den 22/12 1803 med Carl Adam Blomberg, f.1768, (Säby sn. i Småland).  
 
Paret fick fem barn, varav de tre första föddes i Överkalix, och de två andra föddes i Edefors: Johanna Maria f.18/11 1803, (gift med Daniel Jacobsson Renman),- Pehr Gustaf f.29/6 1805, (döptes 28/7 1805. Han blev soldat och fick namnet Frisk och gifte sig  
med Kajsa Magdalena Persdotter, paret fick 6 barn),- Brita Elisabeth f.20/9 1806, (hon dog 1824),- Carolina f.1/3 1809,  
(hon gifte sig med bonden Jöns Jönsson i Bensbyn, paret fick  
ett barn),- Karl Jacob f.4/12 1816, (han blev åbo i Åkerholm  
och gifte sig med Anna Lisa Hansdotter, de fick sju barn).-  
 
Brita Renman dog 16/12 1839. - Hennes  föräldrar var Hans Jacobsson Renman f.31/1 1731, (alt.1728), och hustrun Brita Hansdotter f.2/1 1737 från Långnäs i Nederluleå. De vigdes den 24/1 1760.- Hans var sjöman & bonde från Gammelstad, Överluleå. Familjen flyttade senare till Bälinge.
 
Källor:
Överkalix Fb.C:3-2/5 1790-1806,- Överkalix Vb.C:3-5/5 1793-1825
Johan Julius Blombergs släktregister.
Mormonernas Family Search  
Anbytarforum:  Eva Jonsson

2002-11-16, 19:14
Svar #3

Bernt Eriksson

Hej igen Kristina!
Betr. Carl Adam Blomberg.
Jag glömde att nämna, att mina anor går via  
hans dotter Johanna Maria, och sedan vidare  
genom dottern Elisabet Johanna Renman osv.
Kanske det kan vara en ledtråd?
Mvh Bernt

2002-11-19, 23:22
Svar #4

Kristina Öhman

Hej Bernt! Tack för ditt svar! Du har tydligen jobbat mycket med det här. Det tände lusten att släktforska igen hos mig. Jag skulle väldigt gärna vilja ha telefonkontakt med dig! Mitt tfn 0921-15979. Jag är ofta ute på dagtid, så om du vill ringa kan du göra det på kvällen.
Carl Adam var min mors farfarsfar. Hon hette Anna Vilhelmina. Vi finns med i Julius Blombergs släktregister på sidan 9. Där står jag som Anna Stina men jag är döpt till Anna Kristina. Jag hoppas på att kunna ge dig något tillbaka.
Hälsningar Kristina!

2002-11-20, 07:33
Svar #5

Bernt Eriksson

Hej Kristina!
Det var trevligt att höra av dig igen!
Jo nu har jag hittat igen dig i släktregistret. Själv finns jag med i 6:e ledet på sid.23, felaktigt omdöpt till Bernard. Min pappa  
och hans tre syskon hette Eriksson, de finns med även i 5:te ledet, sid.14. Det var en intressant kontakt med Hermelin betr. Gripenberg, som du nämnde! Mina uppgifter har jag dels forskat fram själv, dels hittat i just detta forum, (du själv, Majken Åhman samt Eva Jonsson).  
 
Jag söker kontinuerligt, parallellt i Säby sn. Småland, samt i Gyljen Överkalix. Jag tror nog att flera andra forskare också skulle bli glada om det gick att spåra denne mystiske Carl Adam Blomberg. Kanske vi lyckas till slut.
Jag hör av mig senare.
Mvh Bernt

2002-11-21, 07:45
Svar #6

Kristina Öhman

Hej igen Bernt! Jag har funnit dig i släktregistret.
Jag har skickat de uppgifter du och jag har till Hermelin.
Enl mina uppgifter är de 4 äldsta barnen födda i ÖK och den yngsta i Edefors. Det kan vara fel. Jag har just nu inte tid att kolla det.
I vår forskarförening finns en medlem som arbetar med soldatforskning. Med hjälp av din uppgift Ryttaren 88 Blomberg, Säby sn skall hon se om hon kan hjälpa mig vidare.
Är det inte märkligt att Carl Adam kommer till Norrbotten 1803 hittar en kvinna, som blir med barn och gifter sig samma år? Kan han ha kommit till Selets bruk tidigare. Hermelin blev ägare till det bruket och flera andra i slutet av 1700-talet.
Hälsningar Kristina

2007-05-27, 00:26
Svar #7

Petter Selberg

Hej anbytare!
 
Carl Adam är min MF FM MF F.
 
Jag härstammar från sonen Pehr Gustaf Blomberg Frisk f. 1805 i Överkalix och i förlängningen från dennes dotter Brita Katharina f. 1838 i Överluleå som är min MF FM M.
 
Jag undrar om det är någon som forskat fram någon mer information om CA? Det synes som om det var åtminstone tre år sedan någon skrev om honom här på anbytarforum.
 
MVH Petter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna