ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Svensson i Säby Stenkyrka  (läst 982 gånger)

2017-12-31, 19:29
läst 982 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Hej och Gott Nytt År,


Sista inlägget från mig för i år blir om en ganska välkänd person men kanske inte hans rötter är lika välkända. Vi får se.
Olof Svensson var gift med Anna Håkansdotter från Balkeröd Valla. De drev en del av kronogården Säby Stenkyrka. En annan del drev en Rasmus utan känt efternamn. Anna Håkansdotters mamma var Berette Krogsdotter som var dotter till den på Tjörn välkände länsmannen Krog Olsson i Kyrkefjäll Klövedal. Olof och Anna hade flera barn men däribland flickorna Börta och Anna som blev gifta med bröderna Per och Hans Wilhelmsson från Toftenäs (Brems). Det är på grund av döttrarnas giftermål till Toftenäs som Olof Svensson blivit en kändis fastän hans rötter för mig är okända.


I tinget i Åseby Stenkyrka den 31/10 1663 fastställdes att kronogården Säby från 1664 skulle komma att användas av länsman Johan Olsson som länsmansbostad. De nuvarande brukarna Olof och Rasmus måste därför lämna gården i Säby efter att de drivit den i mer än 40 år. För Olof Svensson framgår det av domen att han för den skull inte skulle bli husvill eftersom han hade egen odelsjord på annat ställe. Hur det skulle gå för Rasmus är däremot okänt.


Mina undringar är då vart Olof Svensson och hans hustru tog vägen och vilken Rasmus var det som hade varit brukare i mer än 40 år tillsammans med Olof. Trots att Olof Svenssons namn verkar vara vanligt vid första anblicken så hittar jag inte många att välja bland. Det fanns en i Hålan Rönnäng som tidsmässigt kan stämma men jag vet inget om honom alls och hans hustru och föräldrar verkar inte kända.


 Olof som inte har något efternamn i domen har i registret fått heta Svensson men Rasmus saknar efternamn i registret. Om detta undrar jag innan jag om en stund går iväg till nyårskalaset för att hälsa 2018 välkommet.


Om ni får tid och när ni får tid så är jag mycket intresserad av att kunna komplettera min antavla med fortsättningen för Olof Svensson med hans rötter.


Gott Nytt År på er alla.




2018-04-23, 21:58
Svar #1

Utloggad Jörgen Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 13:55
    • Visa profil
Hej, odalsjorden som de talar om ligger i Kroksdal. Men det är sonen Krok Olsson som hävdar odal. Olof med hustru är inte noterade men det är sannolikt på grund av att de inte längre är skattepliktiga. Olof S började ta  över faderns mark i Säby 1619, vilket gör att han borde ha passerat 63 års ålder. Med detta finns det skäl att anta att Olof Svenssons farfar eller morfar var Olof  i Utäng, som själv före en tid (1585 - 1602) brukade jorden i Kroksdal. Kroksdal som du vet är ju skapad från mark från Utäng och Nötsäter.
Hälsningar Jörgen

2024-03-04, 21:44
Svar #2

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna