ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kanske min morfar  (läst 851 gånger)

2018-01-01, 12:39
läst 851 gånger

Utloggad Kenneth Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 17:58
    • Visa profil
Hej. Bifogar ett foto som jag undrar lite om. Det kanske är min morfar.
Jag har funnit hans stamkort. Inskrivningsnummer 213-5-12. Vad jag kan få fram av detta är att han blev tilldelad truppslag infanteriet Regemente I24.
Vidare kan jag se att han 1915 gjorde sin 3e repövning vid kompani 13.
På foto står det nr 13 på kragen.
Men vad jag har kommit fram om fotograf Eva Knutsson från Halmstad, så levde hon mellan 1861-1912. Kan fotot ändå vara taget 1915?
Uniformen, kan det vara regemente I24, 13e kompaniet?
Med vänlig hälsning, Kenneth

2018-01-01, 14:38
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

I-24 var ju ett infanteriregemente i Kristianstad och inte i Halmstad som istället hade I-16. Gjorde han repövningen år 1915 på I-24 eller I-16? I och för sig kanske han reste till Halmstad för att låta sig fotograferas även om han var förlagd i Kristianstad. Det inskrivningsnummer du nämnde 213 5/12 visar att han skrevs in som nummer 213 vid Landskrona rullföringsområde  Malmöhus norra inskrivningsområde, år 1912 (besök gärna Hans Högmans utmärkta sida om militaria). Tycker att kasken mer ser ut som en brandmans än som en soldats. Det finns en stjärna med åtta hörn vilket jag har funnit på en "antik" brandmanshjälm på tradera. Repet han har över bröstet ser heller inte ut som något jag tidigare sett på infanteriuniformer och haken han håller i handen tycker jag även den tyder mer på brandman än militär. Var din morfar eller någon annan släkting brandman? Om inte Kan det vara så att han under sin militärtjänst var brandman?

VH Klas

2018-01-01, 18:53
Svar #2

Utloggad Kenneth Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 17:58
    • Visa profil
Tack, Klas.
Du har säkert rätt att detta är brandmansuniform.
På stamkortet framgår det att han gjorde sin militärtjänst på I-24. Och 1915 (repmånad) vid kompani 13. Därav mitt antagande, eftersom det står nr 13 på kragen.
Nej, jag vet inte om han varit brandman någonstans.
Vid tidpunkten bodde han i Landskrona, så jag tyckte också det var underligt att bli fotograferad i Halmstad.
Så det är väl inte min morfar på bilden. Men han är väldikt likt honom.

Med vänlig hälsning, Kenneth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna