ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Fröberg, f. 1730  (läst 848 gånger)

2018-01-04, 13:10
läst 848 gånger

Utloggad Rita Rosenback

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-04-17, 14:40
    • Visa profil
Söker föräldrar och annan släkt till min farfars farfars farfar Olof Fröberg, född 1730-03-01, antagligen i Frötuna socken. Han kom till Finland som vandrande skomakargesäll och gifte sig 1761 med Margaretha Stenman från Korsholm (nära Vasa). 1763 föddes deras första son Johan Petter och senare samma år flyttade familjen till Lappfjärd, där Olof blev antagen som sockenskomakare.

I ett äldre inlägg (https://forum.genealogi.se/index.php?topic=70309.0) hittade jag information om Fröberg i Norrtälje, vilket låter lovande, eftersom det är rätt ort, rätta tiden och till och med namnen matchar. Är emellertid inte säker att uppgifterna helt stämmer:

Johannes Fröberg. Född 1725-04-26 Norrtälje. Far: VI:1 Sven Fröberg. Mor: VI:2 Catharina Johansdotter.
 Barn med NN:
 IV:1 Peter Fröberg. Född 1739 Norrtälje.

Enligt ovan skulle Johannes ha blivit far till Peter då han var bara 14 år gammal? Kanske de i stället var bröder och Sven var pappa till dem båda? Om det stämde kunde Johannes och Peter vara min anfader Olofs bröder (med tanke på att Olofs förstfödde son döptes till Johan Petter ligger det ju nära till) och Sven är deras pappa.

Tacksam för minsta lilla information!
Rita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna