ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Marta Johansdotter f.1735 Skellefteå lfs  (läst 326 gånger)

2018-01-04, 17:03
läst 326 gånger

Utloggad Norrstefan

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2018-01-04, 17:04
    • Visa profil
Söker uppgifter om Marta Johansdotter f. 1735 Skellefteå lfs, död 4 Juli 1808 i Tvärtjärn, burträsk. Gift med Axel Bäckström Olofsson f. 1Feb.1751 i Tvärtjärn, Burträsk.

2018-01-08, 13:39
Svar #1

Utloggad gjn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 21:51
    • Visa profil
Jag har inte svaret på frågan, men dopvittnen 2/5 1780 i Åbyn, för sonen Johannes, var bl a Johan Johansson och Johan Andersson med hustrur, samt drängen Anders Johansson från Åbyn:
Burträsk (AC) C:2 (1760-1788) Bild 133 / sid 130 (AID: v139073.b133.s130)

Möjligen var då denne Johan Johansson född 1736 och från Skellefteå, fadder, gift 1760 med Brita Andersdotter Bruus:
Burträsk (AC) C:1 (1740-1759) Bild 139 / sid 269 (AID: v139072.b139.s269)

Johan och Brita blev nybyggare i Stensträsk:
Burträsk (AC) DII:5 (1787-1801) Bild 1460 / sid 142 (AID: v393271.b1460.s142)
Burträsk (AC) DII:5 (1787-1801) Bild 1560 / sid 152 (AID: v393271.b1560.s152)
Burträsk (AC) AI:4 (1750-1828) Bild 83 / sid 76 (AID: v139032.b83.s76)

Det finns även 2 pigor Marta Johansdotter från Burträsk noterade i Skellefteå:
Skellefteå landsförsamling (AC) DII:2 (1753-1770) Bild 1690 / sid 156 (AID: v394212.b1690.s156)
- orten ska vara Falmark. Skellefteå landsförsamling (AC) AI:3b, s228. Denna Marta född 1739, utflyttad 1775.

Skellefteå landsförsamling (AC) DII:2 (1753-1770) Bild 1500 / sid 138 (AID: v394212.b1500.s138)
Skellefteå landsförsamling AI:3b, s124 Gärdsmark (?), s616
- född 1746, och troligen inte alls relevant i sammanhanget.

Marta var från Åbyn vid vigsel 1776 i Burträsk. Kanske var hon släkt med Johan *1736 ovan.


2018-01-13, 04:21
Svar #2

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3350
  • Senast inloggad: 2018-07-19, 17:03
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Här antyds väl Marta kunna vara trumslagaren i Skellefteå Johan Wahlströms dotter *1737-10-05 [C:2,s84v]

2018-01-13, 14:01
Svar #3

Utloggad gjn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 21:51
    • Visa profil
Ja, det har du rätt i ;D. Och Johan Johansson Wahlström i Stensträsk var född 1739 (inte 1736), döpt 8/12:
Skellefteå landsförsamling (AC) C:2 (1730-1742) Bild 115 / sid 110

1ste trumslagaren Johan Wahlström blev värvad till befattningen vid Skellefteå kompani 14/5 1737, då 30-årig västerbottning med 7 tjänstgöringsår:
SE/KrA/0023/0/743 (1735-1740), bildid: A0028746_00470

Trumslagare Wahlströms kompani blev kommenderat till Finland 1741:
Rullor 1724-, Ämnesordnade handlingar, SE/KrA/0450/F I/324 (1741-1744), bildid: A0052324_00089

Trumslagare Wahlström bosatt i Böleå, Skellefteå:
Mantalslängder 1642-1820, Västerbottens län, SE/RA/55203/55203.29/72 (1741), bildid: A0001831_00048

År 1738-39 noteras Wahlström på Kaplansbordet, Skellefteå, men 1742 endast hustrun:
Mantalslängder 1642-1820, Västerbottens län, SE/RA/55203/55203.29/73 (1742), bildid: A0001832_00057

2018-01-14, 00:36
Svar #4

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3350
  • Senast inloggad: 2018-07-19, 17:03
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack för mantalslängderna Gun (gratisSvar är ännu inte igång) och ja:
som Johansdotter är Marta inte lätt att följa men som Wahlström gick det bättre
och hit [Burträsk AI:3 (1744-1790) Bild 64 / sid 58 (AID: v139031.b64.s58, NAD: SE/HLA/1010024)]  med bror (och båda
riktiga födelseår!) samt mor, änkan Sara Jonsdr - rentav Länsmansdottern *1701-12-26 som sk vara gift 1737
[Burträsk AI:2 (1727-1770) Bild 57 / sid 52 (AID: v139030.b57.s52, NAD: SE/HLA/1010024)] ?

2018-01-14, 11:53
Svar #5

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1342
  • Senast inloggad: 2018-07-21, 13:10
    • Visa profil
8/5 1737 lystes i Skellefteå för föravskedade soldaten Johan Wahlberg och pigan Sara Jonsdotter från Burträsk sn.

Källa: Länsräkenskaper 1631-1820: Västerbottens län 119 (1737-1737) Bild 60 (AID: v886279.b60, NAD: SE/RA/5511311)


Följande ur Kenneth Mossbergs "Västerbottens regemente under Fredrik I 1720-1762" :

"Skellefteå Kompani Rote 97

Soldat Thomas Philiphsson-Wahlberg
Antagen 1720-01-00 Avgått 1731-06-00 Till: Utbytt. Mönstringsår m.m; Roten vacant 1718-01-15--1720-01-00. 1728:27 år 8½ tj.-år. Wästerbottning gift. Utbytt mot brodern.

Soldat Johan Philiphsson-Wahlberg
Antagen 1731-06-00 Avgått 1735-06-27 Till: Casserad. Mönstringsår m.m; 1735: 21 år 4 tj.-år. Wästerbottning klensmed ogift, har ont i halsen af en stark fluss, så att han ej kan wähl swällia och alltså icke gillas. Thomas Philiphsson blir stående för soldat.

Soldat Thomas Philiphsson-Wahlberg
Antagen 1735-06-27 Avgått 1740-07-12 Till: Avsked. Mönstringsår m.m; 1740: 39 år 16½ tj.-år. Wästerbottning gift klensmed, ät bonde, och föregifver sig hafva swår wärk i hufvudet men utan ... der till uppta något bevis, förnekar sig och willia undergå visitation och blifver derföre stående till dess han med rotens tillhielp kan warda utbytt. Roten inställer Thomas Östensson 24 år och Thomas Philiphsson får avsked."


Följande ur Ulf Lundströms "Skellefteå socken 1650-1790" på sida 918:

"Tomas Philipsson (1701-83) från roten 74 Varg var soldat på roten 1720-31 samt 1735-40. Han blev bonde 1725 på Storkåge 2. Beträffande familj, se under Storkåge 2. Tomas Philipsson  bytte ut sig 1731 mot sin bror. År 1740 hade han ca 16 tjänsteår bakom sig.

Brodern Johan Philipsson f. 1712 från roten 74 Varg  var soldat på roten 1731-35. Han gifte sig 1737 med Sara Jonsdotter f. 1701 från Renbergsvattnet i Burträsk socken. Johan Philipsson fick avsked från roten 1735 p.g.a. halsfluss som medförde halsont och svårighet att svälja. Johan Philipsson var 1735 klensmed. Han förtennade 1735 siffrorna till psalmtavlan i kyrkan samt levererade spik och lät reparera redskap i kyrkan."

Apropå brödernas far på roten 74 Varg i Medle på sida 896: "Philip Philipsson (1660-1740), som sannolikt kom från Ragvaldsträsk 1, var soldat från 1683 och på roten från 1695. Han flyttade 1704 till Varuträsk 2. Beträffande familj, se under Varuträsk 2. Philip Philipsson bodde sedan i kyrkstaden och har troligen gett namn till Vargbacken väster om kyrkstaden."

Vidare under Varuträsk 2 på sida 387: "Philip Philipsson (1660-1740) från Ragvaldsträsk 1, som tidigare ägt Medle 10b, var ägare till gården 1704-06. Han gifte sig 1683 med Sara Tomasdotter. Philip Philipsson gifte om sig 1700 med Mariet Tomasdotter (ca 1670-1759) från Långträsk 1. Makarna hade barnen Tomas f. 1701, som var soldat på roten 97 Wahlberg och bonde på Storkåge 2, Karin f. 1711, som gifte sig 1738 och var soldathustru på roten 74 Varg och bondhustru på Medle 8, samt Johan f. 1714, som blev soldat på roten 97 Wahlberg och senare trumslagare. Philip Philipsson och hustrun flyttade sedan till Kyrkobordet. Gården låg därefter öde 1707-23. En granne berättade 1737 att Philip Philipsson lämnat hemmanet på grund av fattigdom och "oförmögenhet". Hemmets ängar brukades 1721 av löjtnanten Enhielm och 1722 av kapten Fabricius."

Familjen går att återfinna på sida 96 i Skellefteå lfs AI:2.

2018-01-14, 14:17
Svar #6

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3350
  • Senast inloggad: 2018-07-19, 17:03
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Tack för denna gedigna utredning, Constantinus  :)

Men är det du eller Ulf som förvirrar med att bröderna Filipsson skulle varit "från roten 74 Varg" respektive "roten 75 Varg"?

2018-01-14, 14:30
Svar #7

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1342
  • Senast inloggad: 2018-07-21, 13:10
    • Visa profil
Oops, felet låg på min sida. Detta är nu korrigerat.  ::)

Och så glömde jag att infoga följande om Johan Wahlström ur Mossbergs material:

"Trumslagare o Pipare vid Skellefteå Kompani

1:a Trumslagare Johan Wahlström
Antagen 1737-05-14 Avgått 1742-09-17 Till: Död. Mönstringsår m.m; 1740: 30 år 7 tj.-år. Wästerbottning. 1741: 31 år 8 tj.-år. Wb, commenderad till Finland 1741-09-16. Kvitterat 1741 års lön i Skellefteå 1742-04-06; hans hustru Sara Joensdotter."
 

2018-01-14, 15:37
Svar #8

Utloggad gjn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 21:51
    • Visa profil
Ja, det dröjer antagligen några veckor till innan mantalslängder förhoppningsvis fritt kan betraktas hos Svar.

Jag skrev inte varför jag kallade nybyggaren i Sten/s/träsk Johan Wahlström. Det stod så i bouppteckningen 1818:
Burträsks tingslags häradsrätt (AC) FII:8 (1814-1822) Bild 610 / sid 15 (AID: v152952.b610.s15)

Hustru Sara Wahlstr *1700:
Burträsk (AC) AI:4 (1750-1828) Bild 103 / sid 96 (AID: v139032.b103.s96)

2018-01-14, 16:57
Svar #9

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3350
  • Senast inloggad: 2018-07-19, 17:03
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Och jag har inte heller skrivit varför denna unga dam, som uppträder med dom två felaktiga födelseåren 1735 och 1739,
upptagit mina veckor med eftersök: hon finns nämligen som piga Johansdr *1735 i Umeå stad 1757-64 [AI:3,s38+12+15]  ;)

2018-01-14, 17:11
Svar #10

Utloggad gjn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 429
  • Senast inloggad: 2018-05-14, 21:51
    • Visa profil

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna