ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Burman, von  (läst 532 gånger)

2018-01-06, 19:40
läst 532 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
”Stormächtigaste Allernådigste dråttning!
 /…/ men som mit slätta tilstånd mig på det hårdesta beswärar, så har iag till att rätta mig utur nöden, och undfly att döö af hunger, intet annat råd, än taga min tillflycht till Eders Kongl. May:tz höga Nåd med underdånigste bön, det täcktes Eders Kongl. May:tt i nådigt anseede till mina 15 åhrige giorde tiänster ifrån 1701; då /…/ högst Sahl. Kongl: May:tt gick öfwert Dünaström wid Riga, och sedermehra mehrendehls bijwistat alla Campagner, som äro förelupne till /…/ 1716. Emedlertijd har iag icke allenast /…/ 3:ne gånger fången, utan och wid åtskillige occasioner utj Kongl. May:tz tiänst fått 11 blessurs, hwilka iag en sådan /…/ förorsakat att iag åhr 1716 nödgades /…/ mit afskied, då iag war Ryttmästare af Båhuuslähns Cavallerieregemente och ehuruwähl iag ingen annan fulmacht än Feldtmarskalken Grefwe Stenbocks der på hade, så är den sedermehra lijkwehl af Hans Högst: Sahl. Kong: May:tt sielf approberat. Nu som iag så aldeles af [mig] kommer är, och nu den endaste af /…/ Familia öfrig, som Caput familiae, men så arm att iag knapt kan wisa mig i Riddarehuuset; Fördenskull länder till Eders Kongl. May:tt min allerunderdånigste böön, det Eders Kongl. May:tt allernådigst täcktes mig till nödwändigt Subsistence med något på min återstående löhn hugna, eller och der någon anständig vacance sig yppna skulle, hwar wid iag min föda hafwa kunde, mig der med af Hög Kongl: mildhet benåda täckes. För en sådan Hög Kongl. Nåd är iag in till dödzstunden högst förbunden att lefwa.
 Eders Kongl. May:tz
 Aller underdånigste tienare ock undersåtare
C A von Buhrman

***

Kongl. May:t remitterar detta i nåder till dess KrigsCollegium som härom har at examinera.
Stockholm d. 5 Jun: 1719
Ulrica Eleonora”

Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/83 (1719), bildid: A0065997_01668 ff

 https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Burman_nr_1296


[Caput Familiae = familjens överhuvud]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna