ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snickarfamiljen Lilja i Vinnerstad  (läst 923 gånger)

2018-01-08, 19:28
läst 923 gånger

Utloggad Lisbet Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2023-10-02, 12:57
    • Visa profil
Hej!
Jag verkar ha kommit till "vägs ände" med att få veta mer om snickar/byggmästarfamiljen Lilja i Vinnerstad. Från dags dato ned till snickaren Jonas Lijas död i Brevik 6 maj 1791 (Vinnerstad C2 s 444, 82 år Arkiv Digital) har jag noterat födda och döda i släkten. Det jag vet om Jonas Lilja före 1791 är att han gifter sig med Jungfru Anna Wiberg i Brevik, Vinnerstad 10 jan. 1755 (C2 s åtta) och att de följande år får sonen Anders Ulrik 14 juli 1756 (C2 s 161). I Mantalslängden EIIIa:12 s 978 för 1756 står: "mannen snickrar vid Tuna". Har ej kunnat se att de fått fler barn. Likaså har jag ej kunnat finna Anna Wibergs död. Hon finns i Mantalslängden kvar som änka hos sonen Anders Ulriks familj i Brevik tom 1798 (EIIIa:45 s 2339) Anders Ulriks familj flyttar till Västra Ny vid sekelskiftet. Anna Wiberg finns inte med där, ej heller i V Ny dödbok.
Har någon möjligen stött på Jonas Lilja före 1755? Har även försökt lista ut vem Jungfru Anna Wiberg är, utan resultat!
I Motala finns en Befallningsman/Frälseinspektor Johan Persson Lilja på Karshult, Bergsäter och sist på Sonnorp Vinnerstad 1740-41. Han dör 7 april 1742 i Vinnerstad (C2 s 397, 48 år). Dessförinnan var han gift 1a m Anna Bagge, 2a m Gustaviana Wetterström som han får två barn med, sista posthumt, Carl Cornelius. Finns det släktskap mellan Jonas och Johan Lilja?
Med hopp om nya rön!
Hälsningar Lisbet Nilsson

2018-01-09, 11:26
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Jag har inga upplysningar om detta par, men konstaterar att Jonas Lilja var snickare på Tuna kungsgård i Rystads sn, där han återfinns i mtl. Det som anmärks om honom i Vinnerstad i mtl 1756 är "man skrifwen vid Tuna".

2018-01-09, 20:51
Svar #2

Utloggad Lisbet Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2023-10-02, 12:57
    • Visa profil
Stort tack! Då är det Tuna jag anade att det kunde vara.  Läste om kungsgården där det framgår att "ett större tredje hus ... blev nedbrutet och uppfört i två våningar 1754". Verkar stämma i tiden för Liljas arbete. Ordet var "skriven" och inte snickrar - tack! Litet svårläst i marginalen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna